Online sentiment van kleinere banken positiever

07 januari 2015 Banken.nl 4 min. leestijd

Naar verhouding is men op Twitter positiever over kleinere banken dan grootbanken. Ook hebben kleinere banken relatief meer interactie met Facebook gebruikers. Dat blijkt uit de tweemaandelijkse update van de Social Media Banken Monitor. De laatste twee maanden van 2014 waren social media gebruikers meer positief dan negatief over de Nederlandse bankensector.

Aantal tweets over de bankensector

Het aantal tweets over de Nederlandse bankensector is in de laatste twee maanden van 2014 redelijk stabiel op gemiddeld 2.100 tweets per dag. Wel is op een aantal dagen een duidelijke piek waar te nemen in het aantal twitterberichten. Zo waren 14 november en 25 november topdagen met 4.421 respectievelijk 4.268 tweets. Deze pieken zijn met name een gevolg van berichten over reorganisaties bij ING en ABN AMRO en storingen van internet en mobiel bankieren.

Hieronder staat in twee grafieken het aantal tweets weergegeven van en over 10 Nederlandse banken.



De afgelopen twee maanden waren populaire woorden op Twitter onder andere Bitcoin, vacatures, banen, storing, spaarrente, geldautomaten, MKB en (retour)pinnen.

Sentiment

In de laatste twee maanden van 2014 was het sentiment op Twitter over de Nederlandse bankensector meer positief dan negatief. Van het totaal aantal tweets op Twitter was 16% positief, 75% neutraal en 9% negatief. Veel positieve tweets gingen over de afschaffing van de chipknip, het automatisch terugstorten van het saldo en contactloos betalen. Daarnaast deden een aantal initiatieven het goed op Twitter, zoals de ASN Bank wereldprijs, de huizenpromotor van ABN AMRO en de nieuwe campagnes van Rabobank (aandeel in elkaar) en Triodos Bank (5dingen). Negatieve tweets gingen met name over storingen van internet en mobiel bankieren en het verlies van banen in de sector.

Opvallend is dat de tweets van de kleinere banken naar verhouding het meest positief zijn. Het meest positief was met over ASN Bank (41%), gevolgd door Knab (23%), Van Lanschot (20%) en Triodos Bank (20%). Bij ASN Bank en Triodos Bank gaan veel tweets over hun initiatieven op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij Knab was er veel belangstelling voor de gewonnen awards voor de de meest rendabale spaarrekening en beste nieuwe beleggingsconcept. Alleen BinckBank had in november en december te maken met meer negatieve dan positieve tweets.

Facebook
De drie grootbanken waren, gemeten naar het aantal fans, ook het grootst op Facebook. ING heeft 232.441 fans op Facebook, gevolgd door Rabobank (191.086) en ABN AMRO (73.221). De nummers 4 en 5 op Facebook zijn ASN Bank en Triodos Bank met respectievelijk 37.666 en 31.443 fans. Ondanks het grote aantal fans scoren de grootbanken op interactie relatief laag. BinckBank heeft de hoogste IPM score (Interaction per thousand fans), met SNS Bank en NIBC op respectievelijk de tweede en derde plek.

Over de afgelopen twee maanden zag de top 5 banken met de hoogste IPM-score er als volgt uit:

Top 5 posts op Facebook – aantal interacties/# fans
In onderstaande tabel zijn de posts weergegeven waarop de meeste interactie plaatsvond de afgelopen twee maanden, gemeten naar het aantal fans.
 

Top 5 posts op Facebook – aantal likes
In onderstaande tabel zijn de posts weergegeven die het meest geliked zijn de afgelopen twee maanden.

Social Media Banken Monitor

Met de Social Media Banken Monitor (SMBM) kunnen consumenten, banken, media en ieder ander realtime inzicht krijgen in het online sentiment per bank en de bankensector als geheel. Naast het sentiment zijn ook het aantal tweets en de belangrijkste Facebook statistieken per bank inzichtelijk gemaakt. De Social Media Banken Monitor werd eind 2014 gelanceerd en is een initiatief van Banken.nl in samenwerking met Tracebuzz.