Overzetting klanten van BinckBank naar Saxo verloopt ‘allesbehalve’ soepel

22 november 2021 Banken.nl 2 min. leestijd

Het regent klachten over de transfer van diensten en klanten van BinckBank naar Saxo. Bij de overname van de Nederlandse internetbroker in 2019 werd nog beloofd dat klanten konden uitzien naar betere producten, prijzen, platforms en diensten. Inmiddels leidt de fusie vooral tot frustratie onder BinckBank-beleggers.

Klanten klagen namelijk over vertraagde transacties, mislukte betalingsopdrachten en onterecht in rekening gebrachte kosten. Volgens het Financieele Dagblad wordt meer dan de helft (52%) van de recensies op beoordelingssite Trustpilote als ‘zeer slecht’ gerankt. Klanten leggen tegenover de krant uit dat de nieuwe Saxo-site onder andere minder gebruikersvriendelijk is, essentiële informatie mist, overboekingen vertraagd zijn en de communicatie (zowel de chatmodule als telefonisch) ondermaats is. “Ben helemaal klaar met Saxo, wat een ontzettende klunzenclub”, aldus een gefrustreerde klant.

BinckBank werd in 2000 opgericht en groeide uit tot een serieuze speler in zowel de Nederlandse als Belgische online beleggerswereld. Kort na de overname in 2019 werd besloten dat de merknaam BinckBank op den duur zou verdwijnen. Sindsdien staan de brokers voor de megaklus (intern ‘de migratie’ genoemd) om zo’n 500.000 klanten over te boeken naar het platform van Saxo. 

Overzetting klanten van BinckBank naar Saxo verloopt ‘allesbehalve’ soepel

Een ‘verdwenen’ pot pindakaas

En dat verloopt niet zonder slag of stoot. Tegenover het FD legt Saskia Klep, Directeur Nederland bij Saxo Bank, uit dat de klantentransfer in stapjes gebeurd. Men begon met de Franse klanten, waarna de Nederlandse, Belgische en Italiaanse beleggers aan de beurt waren. “De laatste etappe was 4 oktober. Hierin zaten klanten die veel handelen en die komen ook met veel vragen.”

Volgens de Saxo-directeur brengen veranderingen altijd klachten met zich mee. “Dat mensen een dienst niet kunnen vinden, betekent niet dat die is verdwenen”, legt Klep tegenover de krant uit. Ze gebruikt daarvoor het voorbeeld van een supermarkt. “Stel je kunt de pindakaas niet vinden. Dan denk je misschien dat jouw supermarkt die niet meer verkoopt, maar het ook zijn dat de potten pindakaas naar een ander schap zijn verplaatst.”

Desondanks stelt ze te begrijpen dat klanten ontevreden zijn en stelt ze geruststellend “zeker te weten dat het Saxo-platform het mooiste platform gaat worden voor Nederlandse beleggers”. Of klanten ook daadwerkelijk gerustgesteld worden blijft echter de vraag.