NHG en Rabobank werken aan stroomlijning informatieverzameling in hypotheektraject

18 september 2019 Banken.nl

Samen met enkele andere partners werken Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en Rabobank aan een nieuw online systeem dat het aanvraagtraject van een hypotheek sterk moet vereenvoudigen. Een systeem dat alle relevante financiële gegevens van consumenten kanaliseert en logisch presenteert. Bestuurder van NHG Arjen Gielen spreekt over deze ontwikkeling tijdens het event Mortgage Tech 2019 van kennis- en netwerkorganisatie IIR

Bij het aanvragen van een hypotheek komt veel kijken. Voordat een hypotheekverstrekker een hypotheek goedkeurt heeft deze een volledig overzicht nodig van de financiële situatie van een consument. Natuurlijk het inkomen, maar ook verzekeringen en informatie over de pensioensituatie dragen bij aan het financiële totaalplaatje. Veel consumenten zullen het beeld herkennen van voortdurend overal informatie vandaan trekken en doorsturen naar de hypotheekverstrekker, voordat eindelijk de finale goedkeuring volgt. 

Voortdurend en volledig inzicht

Dat moet beter kunnen in deze tijd, zo is de gedachte van NHG en Rabobank. Samen met pensioenuitvoerder APG, de Sociale Verzekeringsbank en de TU Delft werken zij aan één online systeem waar alle financiële informatie samenkomt. Een systeem waar zowel consument als hypotheekverstrekker blij van wordt, omdat het voortdurend en volledig inzicht geeft in het traject. Tijdens het evenement Mortgage Tech gaat Arjen Gielen van NHG hier nader op in.

“Er gebeurt ontzettend veel in de financiële dienstverlening. Er zijn al diverse goede stappen gezet om te zorgen dat we op een gemakkelijke en veilige manier relevante informatie kunnen delen. Maar dit zijn allemaal losse puzzelstukjes. Een consument heeft gemiddeld negentig verschillende accounts!”, zegt Gielen op de website van IIR. “Daarnaast halen we nog regelmatig bij organisatie A een document op om deze vervolgens naar organisatie B te brengen. Of we slepen onze hele papierwinkel naar de bank om een hypotheek te regelen. Dat kan efficiënter. Mits we onze puzzelstukjes samen aan elkaar leggen.”

"Een consument heeft gemiddeld negentig verschillende accounts!"

Volgens Gielen worstelen vier op de tien Nederlanders met de papierwinkel die bij een hypotheekaanvraag komt kijken. Mede omdat de informatie sterk versnipperd is. Gielen: “Om financiële regie te kunnen pakken hebben consumenten op eenvoudige wijze inzicht nodig in hun financiële totaalplaatje. Om daar te komen is samenwerking in de hele keten essentieel. Als we verder willen komen, dan hebben we elkaar allemaal nodig. Dat brengt uitdagingen met zich mee, maar in die wederzijdse afhankelijkheidsrelatie zit ook de potentie. Gemak, veiligheid en relevantie zijn sleutelwoorden.”

Samen leren van ervaringen

Gielen stelt dat digitale transformatie de hele sector ten goede komt, de consument incluis. Door fysieke documenten vaarwel te zeggen en meer stroomlijn aan te brengen in de informatieverzameling verbetert de volledige ervaring. “Om een voorbeeld te noemen: adviseurs besteden wekelijks uren aan het najagen van gegevens bij klanten. Dat is natuurlijk niet hetgeen waar men energie van krijgt. Daarnaast kost het de sector veelt tijd en geld. Als alle gegevens in een keer beschikbaar zijn blijft er meer tijd over voor leukere en interessantere werkzaamheden én zullen klanten tevredener zijn. En dit gebeurt natuurlijk ook al door verschillende partijen. Wij willen niet suggereren, dat wij die ene oplossing hebben. Het is juist zo belangrijk, dat verschillende initiatieven worden ontplooid, en dat we samen in de markt leren van de ervaringen. Alleen zo maken we stappen vooruit”, besluit Gielen.

Gielen zal tijdens het event Mortgage Tech 2019 verder uitwijden over boven beschreven oplossing. Kaarten voor het event zijn nog beschikbaar en te bestellen op de website van IIR.

Nieuws

×

Meer nieuws over