ING verbetert mobiel betalen voor mensen met een visuele beperking

28 maart 2023 Banken.nl 2 min. leestijd

Wie het bedrag op een betaalautomaat niet kan lezen, kan slechts op basis van wederzijds vertrouwen hopen dat het te betalen bedrag klopt met wat het zou moeten zijn. Hierdoor ligt oplichting op de loer. Om zijn klanten te beschermen tegen dergelijke wanpraktijken, heeft ING een nieuwe functie aan zijn app toegevoegd waarmee het te betalen bedrag door de smartphone hardop wordt voorgelezen.

Met deze toevoeging hoopt ING de toegankelijkheid van betalen voor klanten met een visuele beperking te vergroten. De nieuwe (gratis) functie is vooralsnog alleen beschikbaar voor klanten die mobiel betalen met een Android-smartphone.

In de winkel een bedrag afrekenen met een mobiele betaalpas op de smartphone, is voor de meeste een vanzelfsprekende zaak. Dat geldt echter niet voor mensen met een visuele beperking. Tot voor kort konden zij slechts ná het betalen via de schermlezer controleren of het betaalde bedrag klopte met wat het had moeten zijn.

ING verbetert mobiel betalen voor mensen met een visuele beperking

Wie opgelicht wordt, komt daar dus (te) laat achter. Om dat te voorkomen heeft ING het mogelijk gemaakt om met de schermlezer op de Android-smartphone bedragen te controleren voordat ze betaald worden. De consument dient de telefoon tegen de betaalterminal te houden om het bedrag uit te laten lezen. Gaat de klant akkoord, dan houdt hij of zij de smartphone voor een tweede tegen de terminal om de betaling definitief te maken.  

Onderzoek

De bank legt uit dat het niet zomaar op het idee is gekomen om de app op deze manier aan te passen. ING heeft in samenwerking met het Inclusive Design Lab van de TU Delft onderzocht hoe de betaalervaring van zijn klanten met een visuele beperking verbeterd kon worden.

Daarop heeft de ING Factory – een community van pioniers die zich binnen de bank met innovaties voor klanten bezighoudt – het idee overgenomen om het te betalen bedrag vooraf voor te lezen. Tot slot heeft de bank samen met mensen met een visuele beperking de functie verder uitgewerkt en in de app beschikbaar gesteld.

Vertrouwen

“Een kleine aanpassing in de app maakt een groot verschil in de toegankelijkheid van mobiele betalingen voor onze klanten met een visuele beperking”, legt Narjiss Aydoun (Head of Payments bij ING) uit. “Wij kijken continu naar verbeteringen om het voor al onze klanten zo gemakkelijk, maar ook zo toegankelijk mogelijk te maken om betalingen te doen.”

Vanuit de doelgroep wordt er in ieder geval positief gereageerd op de toevoeging. “We vinden het ontzettend gaaf dat ING deze betaaloplossing heeft bedacht”, voegt Joost Rongen van de Oogvereniging toe.  Dit is de ontbrekende schakel in het betalingsverkeer die ons, blinden en slechtzienden, het vertrouwen geeft dat de transactie klopt.”