Banken en DigiHandig vergroten financiële inclusiviteit met simulatie bankapps

27 november 2023 Banken.nl 2 min. leestijd

Ons financiële leven speelt zich steeds meer af op de telefoon. Voor de één een zegen, voor de ander een vloek; want lang niet iedereen is even digitaal vaardig. Om het financiële stelsel toegankelijk te houden voor iedereen, hebben DigiHandig, ING, Rabobank, ABN AMRO, de Volksbank, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken een nieuw onderdeel gelanceerd in de DigiHandig-app.

Met de app kunnen zogenoemde ‘digistarters’ (mensen die beperkt digitaal vaardig zijn) veilig vertrouwd raken met mobiel bankieren. DigiHandig laat voortaan met behulp va interactieve demo’s en oefeningen zien hoe de apps voor mobiel bankieren werken.

De bovengenoemde bedrijven ondertekenden een maand geleden het Manifest Digitale Inclusie van de Alliantie Digitaal Samenleven. De upgrade van de DigiHandig-app kan dan ook gezien worden als een van de eerste stappen om de digitale kloof in de praktijk te verkleinen.

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst één op de zes volwassen Nederlanders worstelt met digitale dienstverlening. Omdat ook banken hun processen steeds vaker via hun apps laten verlopen, is het essentieel om ook de digistarters in die transitie mee te nemen.

De doelgroep voelt zich namelijk bij mobiele apps van banken vaak in het diepe geworpen. Men zou bij gevoelige geld- en bankzaken via de app, vooral bang zijn dat ze iets verkeerds doen en daardoor geld kwijtraken. Daardoor durven ze de bankapps niet te gebruiken.

Met het nieuwe lesonderdeel in de DigiHandig-app kunnen digistarters in hun eigen tempo mobiel bankieren veilig herkennen en daarmee oefenen, voordat ze met de echte app van hun bank aan de slag gaan.

Oefenen

De app van DigiHandig laat onder meer zien dat je voor iedere wijziging of betaling in de app altijd eerst een uitdrukkelijke goedkeuring moet geven, met een beveiligingscode, vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Daarnaast leren ze ook om mobiel in te loggen, betalingen te controleren (de DigiHandig-app verwerkt logischerwijs géén echte betalingen), een betaalpas te blokkeren en nog veel meer. Wanneer een digistarter van mening is het mobiel bankieren voldoende in de vingers te hebben, kan vol vertrouwen de overstap gewaagd worden naar het echte werk.

“Ik ben blij met mobiel bankieren in DigiHandig”, legt digistarter Mia Parren uit Delft uit over het nieuwe lesonderdeel. “Ik dacht dat mobiel bankieren moeilijk was, maar merk dat het erg meevalt. Door de oefenlessen heb ik meer inzicht.”