Nieuwe campagne ‘Met een beetje hulp kom je er wel’ helpt bij digitale bankzaken
Eén op de zes Nederlanders heeft moeite met het zelfstandig regelen van bankzaken. Om deze groep te ondersteunen en de beschikbare hulpmiddelen onder de aandacht te brengen, is het programma Toegankelijk Bankieren de campagne ‘Met een beetje hulp kom je er wel’ gestart.
De campagne, die loopt tot medio december, erkent dat veel mensen drempels ervaren zoals de angst om fouten te maken of schaamte om hulp te vragen. Hoewel vaak aan senioren wordt gedacht, blijkt uit de Monitor Toegankelijk Bankieren dat ruim een derde van de niet-zelfstandigen jonger is dan 65 jaar. Het grootste struikelblok is vaak het overmaken van geld.
Ambassadeurs Jörgen Raymann en Lucille Werner zijn de gezichten van de campagne en laten in diverse video’s en artikelen zien hoe een beetje hulp het verschil kan maken. In de video’s gaan zij bijvoorbeeld in gesprek met Raymanns moeder en Werners buurvrouw.
De focus ligt daarbij op het bevorderen van de zelfstandigheid, benadrukt Lucille Werner. “Mensen durven niet altijd toe te geven dat ze iets niet begrijpen. Vragen om hulp is de normaalste zaak van de wereld. Maar het gaat er ook om dat mensen die dat willen en kunnen het zelf leren. Niet: ‘Ik doe het wel even voor je’, maar: ‘Kijk, zó kun je het zelf doen.’ Alleen dan blijven mensen zelfstandig.”
De campagne wijst ook op concrete oplossingen die banken bieden, maar die veel klanten nog niet kennen. Voorbeelden hiervan zijn de mogelijkheid tot beeldbellen met een medewerker, het ontvangen van hulp in een buurtwinkel, of zelfs een bezoek aan huis.
“Voor allerlei groepen kan digitalisering overweldigend zijn”, vertelt Raymann. “Tegen mijn moeder zeg ik: bel mij als je twijfelt. Laten we mensen het vertrouwen geven dat ze er niet alleen voor staan. Het is oké om hulp te vragen.”
