IBAN uit ander land wordt niet overal geaccepteerd
De overgang naar een uniforme Europese betaalmarkt (SEPA) is op 1 augustus 2014 wettelijk een feit. De Nederlandsche Bank (DNB) meldt echter dat veel bedrijven IBAN-nummers uit het buitenland nog niet accepteren. In de aanloop naar die datum weigeren Nederlandse organisaties soms nog buitenlandse IBAN's en worden Nederlandse IBAN's soms nog in andere SEPA-landen geweigerd, bijvoorbeeld bij een Europese incassomachtiging.
De opbouw van IBAN verschilt van land tot land
Dat sommige bedrijven in Nederland en het buitenland een IBAN uit een ander land niet accepteren kan verschillende redenen hebben. Zo zijn nog niet alle bedrijven voldoende op de hoogte van de Europese wetgeving ten aanzien van IBAN, of is bedrijfssoftware nog niet aangepast om buitenlandse IBAN’s te verwerken. Ook moeten in sommige gevallen de voorwaarden worden aangepast om buitenlandse IBAN’s te kunnen accepteren.
Meldpunt IBAN-discriminatie
DNB laat weten dat ze dit onderwerp op Europees niveau zal adresseren. DNB wil daarbij meer inzicht in de daadwerkelijke omvang van het probleem dat buitenlandse IBAN’s worden geweigerd. In Nederland is hiervoor het meldpunt IBAN-discriminatie ingericht. Dit meldpunt zal informatie over het weigeren van buitenlandse IBAN’s verzamelen. Daarnaast zal zij bedrijven, instellingen en organisaties informeren over de verplichting tot het accepteren van IBAN’s uit alle EU-lidstaten.
Gerelateerde berichten
Automatisch omzetten naar IBAN een standaard dienst?
DNB: Piek SEPA-migratie verwacht in december 2013
CGI: Ook MKB moet zich voorbereiden op SEPA
Bundesbank: Duitse bedrijven onderschatten SEPA
PwC: SEPA invoering risicovol voor betalingsverkeer
Deutsche Bank komt met stappenplan invoer SEPA
Onvolledige SEPA invoering kost banken miljoenen
SEPA migratie grote bedrijven later dan gepland
ANVA: Intermediair onderschat voorbereiding SEPA
Ook PwC waarschuwt voor onderschatting van SEPA