Automatisch omzetten naar IBAN een standaard dienst?

13 januari 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

Banken helpen consumenten zes maanden langer met het automatisch omzetten van het huidige rekeningnummer naar het langere IBAN-nummer. Dat berichtte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De Nederlandse banken hebben dit besloten vooruitlopend op het voorstel van de Europese Commissie om de SEPA-einddatum uit te stellen naar 1 augustus.

Maar waarom wordt het de consument niet makkelijk gemaakt door deze automatische converter altijd beschikbaar te stellen. De huidige wijze waarop rekeningnummers naar de 18 tekens van IBAN worden vertaald werkt immers prima. Banken zouden echter verplicht zijn om te stoppen met deze dienst op de datum waarop SEPA wordt ingevoerd. Dit hebben de EU-lidstaten besloten om ervoor te zorgen dat consumenten hun IBAN-nummer gaan leren.

EC: Invoering SEPA wordt uitgesteld naar augustus 2014

Bedrijven in het eurogebied krijgen niet tot februari maar tot augustus de tijd om over te stappen op het Europese betalingssysteem SEPA. Dat meldde eurocommissaris Michel Barnier eind vorige week. Volgens de eurocommissaris komt de invoering van SEPA te vroeg voor veel bedrijven. Er zijn nog teveel gebruikers die betalingen met IBAN-nummers niet kunnen verwerken.

Banken bieden in uitstelperiode SEPA dezelfde ondersteuning

NVB: Banken bieden tijdens overgangsperiode dezelfde ondersteuning

Vooruitlopend op deze Europese besluitvorming laat de NVB weten dat banken tot 1 augustus 2014 dezelfde ondersteuning bieden aan consumenten met het omzetten van het oude rekeningnummer naar IBAN. Ook bedrijven kunnen tijdens deze periode dezelfde ondersteuning verwachten. Bedrijven die nog niet klaar zijn op 1 februari 2014, zullen tijdens de overgangstermijn door de banken benaderd blijven worden om alsnog een spoedige overgang op SEPA te bewerkstelligen. Tijdens deze voorgestelde overgangstermijn zullen banken, indien nodig, Nederlandse incasso’s en overschrijvingen blijven verwerken.

Automatisch omzetten naar IBAN een standaard dienst?

Tot 1 augustus maken banken gebruik van een converter om de huidige rekeningnummers te vertalen naar de langere IBAN-nummers. Door deze converter merkt de consument weinig van de invoering van SEPA omdat het gewoon het oude bekende rekeningnummer mag gebruiken.  Bij de start van SEPA zijn banken echter door een Europees besluit verplicht gesteld om te stoppen met deze dienst, waardoor consumenten het IBAN-nummer met 18 tekens moeten gebruiken. 

Zondag liet Chris Buijink, de voorzitter van de NVB, op Twitter weten dat Nederlandse banken volgens deze Europese regelgeving tot 1 februari 2016 automatisch de rekeningnummers mogen omzetten, tenminste voor februari 2013 om uitstel was gevraagd. Dit is echter niet gedaan, waardoor deze mogelijkheid is komen te vervallen. Dit uitstel zou de invoering van SEPA voor consumenten een stuk makkelijker hebben gemaakt, in ieder geval tot 1 februari 2016. Het automatisch omzetten naar IBAN zal echter niet tot de standaard dienstverlening van banken gaan behoren. Of Europa moet toch uiteindelijk besluiten om SEPA consumentvriendelijk te maken.