ABN AMRO biedt via kassabon hulp bij bankzaken aan
Ons financiële leven speelt zich steeds meer af op onze telefoon. Voor de één een zegen, voor de ander bepaald niet. Niet iedereen kan namelijk even goed meekomen met de digitale ontwikkelingen, waardoor zelfstandig bankieren niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Om deze achterblijvers beter te ondersteunen is ABN AMRO een kassabon-pilot gestart.
Uit onderzoek blijkt dat één op de zes Nederlanders weleens problemen ondervindt bij het regelen van hun bankzaken, bijvoorbeeld door beperkte digitale vaardigheden of laaggeletterdheid. Juist deze groepen zijn voor banken lastig te bereiken en krijgen daardoor vaak minder ondersteuning.
Een nieuwe initiatief van ABN AMRO moet het voor deze mensen makkelijker maken om hulp te vinden, door een duidelijke verwijzing op het kassabonnetje van de PLUS supermarkt in Waalwijk.
De bank hoopt zo duidelijk te maken dat er hulp beschikbaar is voor wie er zelf even niet uitkomt.
Klanten van de supermarkt ontvangen een kassabon met daarop een korte en eenvoudig geschreven boodschap. Op het bonnetje staat geen directe oplossing, maar wel waar mensen hulp kunnen krijgen bij hun bankzaken (bijvoorbeeld een gratis telefoonnummer waarbij klanten persoonlijk een adviseur kunnen spreken).
Zo moet het voor mensen die normaal moeilijk te bereiken zijn, eenvoudiger worden om hulp te vinden. “We weten al langer dat er grote behoefte is aan ondersteuning bij bankzaken”, legt Gudy van der Wal (directeur Financiële Toegankelijkheid bij ABN AMRO) uit. “Bijvoorbeeld bij digitaal bankieren of geld overmaken.”
"In een samenleving die steeds digitaler wordt, is het van groot belang dat niemand buitenspel komt te staan”, vult Olaf Nouwens (beleidsmedewerker toegankelijkheid bij Senioren Brabant-Zeeland) aan.
“Veel senioren willen graag zelfstandig hun bankzaken regelen, maar hebben soms iemand nodig om ze op weg te helpen. Dan is het essentieel dat hulp niet alleen beschikbaar is, maar ook zichtbaar en dichtbij. Deze kassabon kan voor mensen echt wat opleveren.”
ABN AMRO legt uit dat dit initiatief onderdeel is van een breder traject om financiële dienstverlening voor alle klanten toegankelijk te maken. Mocht het initiatief succesvol blijken, volgt er mogelijk een uitbreiding naar andere gebieden.
“Zo bouwen we stap voor stap aan een toekomst waarin iedereen kan meedoen”, stelt Van der Wal tot slot. “Op het tempo en de manier die bij de persoon past.”
