ABN AMRO ‘vereenvoudigt’ organisatiestructuur en introduceert twee nieuwe CCO’s

14 oktober 2021 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Om de uitvoering van zijn strategie te versnellen en zijn klanten te bedienen als “een persoonlijke bank in de digitale tijd” heeft ABN AMRO bekendgemaakt zijn organisatiestructuur te vereenvoudigen. Het is de bedoeling dat drie client units die georganiseerd zijn rond klantsegmenten de huidige vier business lines vervangen. Tevens benoemt de bank Choy van der Hooft-Cheong en Dan Dorner tot Chief Commercial Officer (CCO).

Van der Hooft-Cheong gaat de nieuw op te richten Wealth Managent client unit leiden. Dorner krijgt de leiding over de Corporate Banking client unit. De bank is het wervingsproces gestart voor een derde CCO, die de Personal & Business Banking client unit zal moeten gaan leiden. Met de benoemingen en wijzingen in de commerciële- en organisatiestructuur, stelt ABN AMRO de volgende fase in te gaan in de richting van een persoonlijke bank in de digitale era.

“Choy Van der Hooft-Cheong heeft binnen ABN AMRO jarenlange ervaring als een gerespecteerde en effectieve topmanager op het gebied van corporate banking en private banking”, schrijft de bank. “Zij heeft bovendien laten zien uitstekend samen te werken, is sterk in het opbouwen van relaties en zeer gefocust op de uitvoering van de strategie.”

Choy van der Hooft-Cheong, Chief Commercial Officer Wealth Management - ABN AMRO

De bank legt uit dat ook Dorner een lange en succesvolle staat van dienst heeft in leiderschapsposities binnen ABN AMRO. “Hij combineert een sterke executie-gedreven aanpak met internationale ervaring en een uitstekende reputatie onder klanten, medewerkers en de toezichthouders.”

Goed op weg

Volgens ABN AMRO-CEO Robert Swaak boekt de bank goede voorgang bij de uitvoering van zijn strategie om een persoonlijke bank in de digitale tijd te zijn. “Daarbij dienen onze strategische pijlers – klantervaring, duurzaamheid en toekomstbestendige bank – als leidraad. Dankzij onze vertrouwensrelatie zijn we in staat om er voor klanten te zijn bij alle belangrijke financiële stappen in hun leven en om onze business winstgevend te laten groeien in aantrekkelijke klantsegmenten in Noordwest Europa.”

“We bieden gemak bij het dagelijks bankieren waarbij het klantcontact steeds vaker digitaal is. Op momenten die er toe doen, staan we klanten bij met sectorexpertise en deskundigheid op het gebied van duurzaamheid. Om de klant beter te bedienen en in lijn met ons doel ‘Banking for better, for generations to come’, bouwen we aan een toekomstbestendige, digitale bank. Dat doen we door ons operationeel model radicaal te vereenvoudigen, ondersteund door een vereenvoudigde organisatiestructuur.”

Van vier naar drie

Om de structuur van de bank beter in lijn te brengen met zijn ambities, legt de bank uit dat het de huidige vier business lines (Retail Banking, Private Banking, Commercial Banking en Corporate & Institutional Banking) wil vervangen voor drie nieuwe client units die georganiseerd zijn rond zijn klantsegmenten.

De drie nieuwe client units zijn Personal & Business Banking (een unit die zich focust op het aanbieden van bankdiensten en diensten van partners aan consumenten en zakelijke klanten), Wealth Management (een unit die “hoogstaande expertise op maat levert” aan vermogende klanten, zoals beleggingsadvies) en Corporate Banking (een unit die onder andere expertise moet leveren voor oplossingen op maat voor financieringen en kapitaalstructuren aan middelgrote en grote ondernemingen en financiële instellingen.

Einde Executive Committee

Tot slot legt ABN AMRO uit dat – in het kader van de vereenvoudigde organisatiestructuur – de Executive Committee ophoudt te bestaan en de Raad van Bestuur wordt uitgebreid. Naast Robert Swaak (CEO) en de nieuwe CCO’s (Dan Dorner en Choy van der Hooft-Cheong), bestaat de RvB uit Lars Kramer (CFO), Christian Bornfeld (CITO), Tanja Cuppen (CRO) en Gerard Penning (CHRO). 

Dan Dorner, Chief Commercial Officer Corporate Banking - ABN AMRO

Pieter van Mierlo en Frans van der Horst, respectievelijke de CEO’s van Private Banking en Retail Banking, verlaten de bank juist vanwege het einde van hun termijn. Ook Rutger van Nouhuijs neemt afscheid van ABN AMRO, hij heeft aangekondigd zijn carrière buiten de bank te willen voortzetten.

“Met het vertrek van Rutger van Nouhuijs en de aflopende termijnen van Frans van der Horst en Pieter van Mierlo gaan we drie ongelofelijk gedreven collega’s missen”, legt Swaak uit. “Stuk voor stuk hebben zij de afgelopen periode hun jarenlange ervaring gebruikt om tot de juiste besluitvorming te komen en zijn zij tot op de laatste dag gecommitteerd aan de strategische keuzes die zijn gemaakt. Van die mentaliteit kunnen we allemaal leren.”