Ohpen trekt marketingbaas bij Tesla vandaan

16 januari 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Core banking provider Ohpen presenteert Corinne Aaron vandaag als nieuwe marketingdirecteur. In die functie wordt ze verantwoordelijk voor vergroting van de bekendheid van de Nederlandse fintech-onderneming, die ook internationaal wil groeien.  Aaron komt over van autofabrikant Tesla, waar ze zes jaar lang de leiding had over de marketingactiviteiten in de EMEA-regio. Aaron ziet in Ohpen eenzelfde soort disruptor voor de financiële sector als Tesla was voor de automotive sector.

Ohpen kan inmiddels een aardig klantenlijstje overleggen die gebruik maken van ‘cloud native’ dienstverlening. Enkele jaren terug koos de Volksbank Ohpen al voor de administratie van zijn beleggingsrekeningen. Online spaarbank LeasePlan Bank ging met behulp van Ohpen zelfs volledig naar de cloud, waarvoor de bank een vakprijs mocht ontvangen. Verder zijn in Nederland ook nog partijen als Knab, Nationale-Nederlanden Bank en Aegon klant. Nederland is echter maar een klein landje en hoewel Ohpen inmiddels al enkele Britse klanten heeft, wil het bedrijf met het aantrekken van Aaron meer vaart zetten achter internationale groei. 

“Met het groeipad dat we voor de komende jaren hebben opgesteld hadden we iemand nodig die aantoonbaar de bekendheid van een merk kan vergroten, zonder in te boeten op de cultuur of de purpose tijdens een periode van stevige groei. Corinne is die persoon”, stelt CCO Angelique Schouten van Ohpen. “Tijdens deze expansie is behoud van authenticiteit van onze marketing en branding cruciaal. Meer dan een derde van onze werknemers zit al bij het bedrijf voor meer dan de helft dat we bestaan. Volgens ons is dit het perfecte moment om Corinne verder te laten bouwen op het fundament dat er nu al ligt.”

Ohpen geeft aan dat Aaron er bij Tesla in slaagde om een team van klasse marketeers om zich heen wist te verzamelen en het bedrijf met behulp van verschillende campagnes tot een zeer herkenbare naam in West-Europa heeft weten te ontwikkelen. In Nederland was de Model 3 de best verkochte auto in het afgelopen jaar. En dat is best knap, gezien het feit dat Tesla geen euro of dollar uitgeeft aan advertentiekosten. In alle eerlijkheid, het succes van Tesla had ongetwijfeld ook te maken met de fiscale aansporing vanuit de overheid, met slechts 4% bijtelling. Desalniettemin is Tesla een zeer sterk merk en kan zelfs een mislukte perspresentatie - waarbij topman Elon Musk zogezegd onbreekbare ruiten met een metalen kogel toch in wist te gooien - weinig fout doen. 

Disruptors

“Ik zie grote overeenkomsten tussen Tesla en Ohpen”, zegt Aaron, oorspronkelijk afkostig van Trinidad & Togago maar al elf jaar in Nederland woonachtig. “Tijdens mijn periode bij Tesla waren we een disruptor in de automotive industrie en bewezen we dat elektrisch rijden ook kan zonder compromissen te sluiten. Ohpen heeft reeds een soortgelijke impact op de financiële sector, door de weg naar cloud te plaveien voor banken en andere financiële instellingen. Ohpen is mijns inziens één van de meest opwindende scale-ups in Nederland, met ambitieuze groeiplannen. Wat ik tot nu toe van het team gezien heb geeft me vertrouwen dat we alle doelen gaan halen.”