ABN AMRO investeert opnieuw in digitaal handelsplatform Crosslend

18 oktober 2019 Banken.nl

ABN AMRO vergroot middels een nieuwe investering het belang in de Duitse startup Crosslend. Crosslend biedt internationale financiers een digitaal handelsplatform voor leningen. De investering komt uit het Digital Impact Fund, het fintech-investeringsvehikel van de bank. ABN AMRO maakt deel uit van een consortium onder leiding van Banco Santander.

In een overzicht uit 2018 van investeringen in fintech prijkte ABN AMRO tussen de groten van Europa. In de tussentijd heeft ABN AMRO het investeringsportfolio gestaag uitgebreid, in verschillende richtingen. Alle investeringen in fintech komen voort uit het Digital Impact Fund, dat vorig jaar vervijfvoudigd werd. In totaal heeft ABN AMRO ondertussen in negen fintech-ondernemingen geïnvesteerd, Crosslend inbegrepen.

ABN AMRO investeerde in 2018 al eerder in Crosslend. De Duitse fintech-onderneming heeft zich ten doel gesteld de Europese markt voor leningen en investeringen efficiënter, transparanter en winstgevender maken. Om dat te bereiken werkt het bedrijf samen met een team van zakenbankiers en tech-experts. 

Bij het afwikkelen van de transacties maakt Crosslend gebruik van technologie op basis van securitisaties, geschikt voor verschillende beleggingscategorieën. Crosslend stelt dat het met deze unieke technologie op internationaal niveau het aanbod van kredietverstrekkers kan koppelen aan de vraag van institutionele beleggers en zo toegang verschaffen tot Europese financieringsstromen. Het idee is dat onderaan de streep de liquiditeit van de Europese economie verbetert, omdat banken meer kunnen uitlenen en beleggers effectiever kunnen inzetten.

'Originate to distribute'

“CrossLend is binnen hun marktniche het verst met deze dienstverlening. Sterker nog, we denken dat hun platform de nieuwe standaard kan worden op de kapitaalmarkten in Europa en, met het oog op de uitbreidingsplannen, ook daarbuiten”, aldus Hugo Bengers. “De oplossingen van CrossLend sluiten naadloos aan bij het overkoepelende strategische thema 'originate to distribute', dat nu bijzonder relevant is op de kapitaalmarkten en binnen de financiële dienstverlening. Samen met Santander InnoVentures hopen we het bedrijf nog sneller te ontwikkelen.”

Nieuws

×

Meer nieuws over