Intermediairscollectief DAK ontwikkelt hypotheekportaal voor adviseurs en klanten

03 oktober 2018 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

DAK zet met de ontwikkeling van een online hypotheekportaal een belangrijke stap op het vlak van digitalisering. In het digitale portaal kunnen hypotheekadviseurs en hun klanten gezamenlijk werken aan een hypotheekaanvraag. Voor de praktische realisatie werkt DAK samen met IT-dienstverlener Yellowtail.

Een online hypotheekportaal moet het proces van een hypotheekaanvraag versnellen en vereenvoudigen. Het idee is dat consumenten met de juiste hoeveelheid informatie op het juiste moment kunnen overleggen met hypotheekadviseurs. Zo wordt voorkomen dat consumenten bij een afspraak onverrichter zake weer naar huis kunnen, omdat bijvoorbeeld niet alle stukken compleet zijn. Het voorkomt ergernis bij de consument en bovendien kostbaar tijdsverlies. En ook hypotheekadviseurs zelf varen er wel bij. Het is immers nooit fijn om iemand niet van dienst te kunnen zijn simpelweg omdat bepaalde zaken ontbreken.

Inzicht in voortgang

Via eigentijdse technieken kunnen klanten via het portaal zelf allerlei financiële gegevens invullen en adviesgesprekken voorbereiden. Door de mogelijkheid om dossierstukken te uploaden kunnen consumenten voortdurend een oogje in het zeil houden wat betreft de voortgang. Zo weten consumenten waar ze zich bevinden in het traject en wie aan zet is.

Samenwerking DAK en Yellowtail voor verbetering klantreis tijdens hypotheekaanvraag

Tim Rijvers, algemeen directeur DAK, ziet ook een prijstechnisch voordeel: “Dit biedt onze kantoren de mogelijkheid om een hybride prijsmodel in te gaan zetten. Adviseurs kunnen klanten zelf werkzaamheden laten verrichten en dat vertalen in een lager tarief. Dat geeft de klant en adviseur meer flexibiliteit en vertrouwen naar de toekomst”.

Digitale infrastructuur

Een goede digitale customer journey kan nog zo mooi bedacht zijn, als de onderliggende infrastructuur niet thuis geeft heeft alsnog niemand er wat aan. DAK heeft daarom besloten in zee te gaan met een erkende partij in IT-dienstverlening, namelijk Yellowtail. Yellowtail bezit volgens DAK over de juiste dosis ervaring en domeinkennis op het gebied van hypotheekprocessen en digitale gebruikerservaring.

Matthijs Mons, partner bij Yellowtail, laat weten: “Wij zijn heel enthousiast over dit project. Eindelijk steekt een grote serviceprovider zijn nek uit om financieel adviseurs in staat te stellen hun klanten voor een groot deel online te bedienen. Dat is echt een grote doorbraak, waar we heel graag aan meewerken.”