De Volksbank wint Corporate Impact Award

10 september 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

De Volksbank is de meest maatschappelijke onderneming van Nederland. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de maatschappelijke impact van ondernemingen, uitgevoerd door platform voor zakelijke professionals Management Scope. Het bankenconcern noteert op alle vijf deelgebieden een bovengemiddelde score.

De Volksbank torst geen gemakkelijke geschiedenis met zich mee. Voorganger SNS-Reaal kwam negatief in het daglicht te staan tijdens de financiële crisis en nog steeds is daar het laatste woord niet over gezegd. Op een zorgvuldige manier blijft de Volksbank echter bouwen aan een imago van maatschappelijke betrokkenheid. De overkoepelende holding van de labels ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS blijkt dat op een juiste manier te doen, want het concern prijkt bovenaan de Corporate Impact Index van Management Scope. De index richt zich op de verschuiving van een kortetermijnfocus op winstoptimalisatie naar een langetermijnvisie op maatschappelijke waardecreatie.

Vijf deelgebieden

De Corporate Impact Index wordt samengesteld op basis van resultaten op vijf deelgebieden. Dat zijn duurzaamheid, financiële gezondheid, goed bestuur, relatie met de buitenwereld en goed werkgeverschap. De eerste positie van de Volksbank komt niet door uitschieters op afzonderlijke deelgebieden, maar juist door een bovengemiddelde score op alle vlakken. De Volksbank wordt op de ranglijst gevolgd door chemiebedrijf DSM en collega-bank ABN AMRO. Telecombedrijf KPN en chipmachinefabrikant ASML completeren de top vijf.

De Volksbank wint prijs voor maatschappelijke impact

Op het gebied van duurzaamheid hanteert de bank een algemene doelstelling van een klimaatneutrale balans in 2030. Het label ASN Bank is één van de uithangborden voor het behalen van die doelstelling. De Volksbank heeft op de website een compleet overzicht gepubliceerd waarin staat wat de milieu-effecten zijn van de inkomsten en uitgaven op de balans.

Menselijke maat

Bankieren met de menselijke maat, dat is een belangrijk motto van de bank. Diverse maatregelen zorgen dat de Volksbank zich positief onderscheidt in de index. De bank hanteert uit principe bijvoorbeeld geen bonusstelsel, omdat het vreest voor verkeerde prikkels, gericht op de korte termijn of persoonlijk gewin. Daarbij biedt de bank geen excessieve salarissen aan topbestuurders. Natuurlijk is excessief een discutabel begrip, maar de Volksbank hanteert een maximale ratio van tien keer het mediane salaris van de organisatie als beloning voor de top. Verder wil de bank transparant zijn over de winstdoelstelling en ligt de focus steeds meer op particulieren. Uitstaande zakelijke kredieten worden jaarlijks afgebouwd.

Tegenover Management Scope zegt CEO Maurice Oostendorp: “Onze interne besluitvorming hebben we helemaal gebaseerd op de verschillende belanghebbenden: klanten, maatschappij, medewerkers en aandeelhouder, met ieder eigen doelstellingen. Het grappige is dat die belangen vaak veel minder tegenstrijdig zijn dan je in eerste instantie dacht.”

Toekomst

De toekomst van de Volksbank is voorlopig nog enigszins gehuld in nevelen. De bank is nu nog eigendom van de Staat, waarmee het onderaan de streep toch een status aparte heeft binnen het Nederlandse bancaire landschap. Het kabinet streeft echter naar een privatisering van de Volksbank en dat zou wel eens zijn invloed kunnen hebben op de activiteiten. Daarbij zullen vooral de macht en de samenstelling van de aandeelhouders een factor van betekenis gaan zijn.