ASN Bank, RegioBank en SNS starten met IBAN-Naam Check

24 mei 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

De Volksbank-dochters ASN Bank, RegioBank en SNS voeren gelijktijdig de IBAN-naamcheck voor de mobiel bankieren apps in. Op deze manier zien klanten bij het maken van een overboeking direct of het ingevoerde IBAN en de bijbehorende naam bij elkaar horen. De kans op foute overboekingen neemt hierdoor verder af.

Een fout maken bij een overschrijving kan vervelend uitpakken, zeker als de bedragen stijgen. In tegenstelling tot wat veel mensen van banken verwachten, kunnen banken een foute overschrijving niet zomaar terugstorten. Consumenten die een foute overschrijving doen zijn afhankelijk van de welwillendheid van de ontvanger van de betaling of het bedrag terugkomt, tenzij een sommatie van de politie. In het geval van oplichting zal die welwillendheid bovendien extra laag zijn. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’ gebruiken steeds meer banken de IBAN-Naam Check, die ontwikkeld is door Rabobank.

IBAN-Naam Check werd ontwikkeld door Rabobank

ASN BankRegioBank en SNS brengen gelijktijdig het nieuws dat hun consumenten per direct kunnen beschikken over de IBAN-Naam Check. In eerste instantie is de IBAN-Naam Check enkel beschikbaar voor de respectievelijke mobiel bankieren apps van de banken. Rond de zomer integreren de banken de techniek ook binnen internetbankieren.

 Goed hulpmiddel

“De IBAN-Naam Check is een goed hulpmiddel om te voorkomen dat je per ongeluk een betaling doet aan de verkeerde persoon. Ook is hierdoor de kans kleiner dat mensen worden opgelicht met foute rekeningnummers. Opgelicht worden wil niemand en kan een enorme impact hebben op iemands financiële situatie. Bijvoorbeeld als het gaat om een bedrag waar iemand lang voor heeft gespaard. Door te checken of het opgegeven rekeningnummer wel overeenkomt met de naam zorgen we voor financieel bewustere klanten. En komen we tegemoet aan de grote vraag vanuit de samenleving”, aldus Ton Timmerman, directievoorzitter van SNS.

De bank controleert twee dingen wanneer consumenten een overboeking opstellen.

  • Komen naam en IBAN overeen? Bij kleine afwijkingen - zoals Janssen in plaats van Jansen - doet de bank een suggestie voor de juiste naam zoals die bekend is. Bij een volledig foute naam gaan de alarmbellen af en krijgt de consument een waarschuwing dat de naam niet klopt.
  • Zijn naam en IBAN te controleren? Als de combinatie naam en IBAN niet bekend is kan dit duiden op een niet bestaande rekening of een buitenlandse IBAN.

De IBAN-Naam Check is voorlopig alleen van toepassing op overschrijvingen naar Nederlandse IBAN’s. Plannen voor een Europa-brede invoering liggen er wel, maar ongetwijfeld heeft dat nog extra afstemming nodig.