Wereldwijde populariteit elektronisch betalen groeit sterk

13 oktober 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Het aantal elektronische betalingen wereldwijd groeit harder dan ooit te voren. Dat blijkt uit het World Payments Report 2017 van Capgemini en BNP Paribas. Naar verwachting groeit het aantal betaaltransacties met betaalpassen of andere elektronische betaalmiddelen de komende jaren verder tot een totaal van bijna 726 miljard transacties wereldwijd.

Uit het onderzoek blijkt dat tussen 2014 en 2015 het aantal elektronische betalingen wereldwijd met 11,2% is gestegen naar 433,1 miljard. Volgens de onderzoekers van Capgemini en BNP Paribas is dit de sterkste groei van het afgelopen decennium. Vooral in opkomende economieën lag het groeipercentage hoog met een stijging van het aantal elektronische betalingen van 21,6%, terwijl volwassen markten een gemiddelde stijging laten zien van 6,8% over dezelfde periode.

Ondertussen blijft contant geld ook nog een belangrijk betaalmiddel. Volgens de onderzoekers wordt cash voornamelijk nog veel gebruikt voor kleine transacties. Uit data van DNB bleek vorig jaar dat er in Nederland inmiddels vaker met pin betaald wordt dan met contant geld. Volgens het World Payments Report zal het aantal elektronische betalingen ook de komende jaren wereldwijd blijven stijgen. Vooral in opkomende landen in Azië, met China en India voorop, groeit het aantal elektronische betalingen naar verwachting hard, met een voorspelde groei van 30,9% tot 2020. Wereldwijd komt de groei naar verwachting uit op 10,9%.

Aantal-elektronische-betalingen-wereldwijd-per-regio

Nieuw betaalecosysteem

Het rapport schetst de contouren van een nieuw betaallandschap. Volgens de onderzoekers zorgt de opkomst van nieuwe technologieën zoals contactloos betalen, betalen via wearables en betaalmogelijkheden binnen augmented reality-technologie voor een omslag in de manier waarop wereldwijd betaald wordt. Deze transitie wordt verder kracht bijgezet door het dynamische wet- en regelgevende kader en veranderende verwachtingen van consumenten en bedrijven.

“In dit nieuwe en dynamische speelveld moeten bedrijven in de betaalindustrie strategische keuzes maken over de rol die zij willen spelen”, zegt Anirban Bose, hoofd Global Banking en Capital Markets bij Capgemini. “Banken zouden deze mogelijkheid moeten aangrijpen om hun aanbod in samenwerking met FinTechs en andere partijen te vernieuwen. Nieuwe technologieën en veranderingen in de sector, zoals Open API’s, directe betalingen, blockchain en standaardisatie van wet- en regelgeving, zullen deze samenwerking alleen maar stimuleren.”

Volgens het onderzoek zijn de nationale wetten en regels rondom betalingen nog niet voldoende gestandaardiseerd. Wereldwijd zorgt dit voor uiteenlopende interpretaties en standaarden, wat in sommige gevallen het verwerken van betalingen tussen verschillende landen kan bemoeilijken. Bruno Mellado, Global Head Payments and Receivables van BNP Paribas, zegt: “Grote internationale banken en bedrijven hebben behoefte aan heldere, industrie-brede standaarden en eenheid in wet- en regelgeving. Dit kan hen helpen om, in samenwerking met FinTechs en andere nieuwe spelers op de markt, tegemoet te komen aan de wensen van consumenten.”