ABN AMRO, ING en Rabobank starten mobiel betalen

20 februari 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

Klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank kunnen op termijn betalen met hun mobiele telefoon. Eerst alleen in Leiden maar bij succes wordt dit snel uitgebreid. De laatste jaren is hard gewerkt aan de techniek en de veiligheid van mobiel betalen. Hiermee lijken de mogelijkheden eindeloos. Zeker omdat we als maatschappij steeds meer streven naar gemak, eigen controle en maatwerk lijkt mobiel betalen de volgende stap.

In samenwerking met KPN en MasterCard zullen de drie banken in de zomer een eerste lokale introductie doen in Leiden met een grote groep consumenten, winkels en horecagelegenheden. De introductie start met circa 1.000 consumenten met een bankrekening bij een van de drie genoemde banken en met een mobiele aansluiting bij KPN.

Mobiel betalen bij groot aantal winkels en horecagelegenheden

Klanten kunnen bij een groot aantal winkels en horecagelegenheden in het centrum van Leiden mobiel betalen. "De gemeente Leiden is enthousiast over dit initiatief dat de economische bedrijvigheid kan stimuleren voor zowel winkeliers als winkelend publiek. Als kennisintensieve stad levert de Gemeente Leiden ook graag een actieve bijdrage om mobiel betalen tot een succes te maken", aldus de wethouder van Financiën, Economie en Bereikbaarheid van Leiden, Robert Strijk

Samenwerking banken

Om de introductie van mobiel betalen in Nederland in goede banen te leiden, hebben de drie banken het samenwerkingsverband “Mobiel Betalen Nederland” (MBN) geïnitieerd. Ten behoeve van een open en toegankelijke infrastructuur werkt MBN intensief samen met diverse aanbieders binnen die betaalinfrastructuur. Het samenwerkingsverband blijft actief tot de introductie in Leiden is afgerond, naar verwachting eind 2013. De banken zullen vervolgens ieder voor zich mobiel betalen in Nederland verder uitrollen.

Mobiel betalen aan de kassa

Steeds meer consumenten hebben een mobiele telefoon met NFC-mogelijkheden (Near Field Communication). Dat betekent dat zij de mobiele telefoon kunnen gebruiken voor het betalen aan de kassa. Gemak en snelheid zijn daarbij de grootste voordelen voor de consument en winkelier. De veiligheid van de betaling is vergelijkbaar met het huidige pinnen.

Consumenten hebben hun telefoon altijd bij zich en mobiel betalen voor kleine bedragen gaat vaak sneller dan betalen met contant geld of het huidige pinnen. Winkeliers hebben voordeel van de snelheid van betalen. Zij kunnen meer klanten helpen in kortere tijd. Daarnaast neemt hiermee het gebruik van contant geld verder af, waardoor de veiligheid en efficiency voor winkelier en consument toeneemt.

De consument rekent af door de mobiele telefoon die geschikt is voor mobiel betalen tegen een contactloze betaalautomaat te houden. Lage bedragen kunnen direct worden afgeschreven van de bankrekening van de klant, voor bedragen boven €25 is een pincode verplicht. De contactloze betaalautomaat bij de winkelier kan ook direct worden gebruikt voor andere contactloze Maestro of V PAY betalingen met een mobiele telefoon of een contactloze betaalpas.