Deloitte presenteert vier ‘essentiële’ tech-trends voor de bancaire sector

30 november 2021 Banken.nl 4 min. leestijd

Terwijl banken worstelen met oude legacy (IT-) systemen en een toenemende regeldruk, liggen ‘lean en agile’ fintech-startups op de loer de klanten van deze banken af te snoepen. Hoe kunnen banken toekomstbestendige technologieën en processen invoeren om de concurrentie bij te benen? In antwoord op deze vraag, presenteert Deloitte de serie ‘Technology trends for banks’, waarin vier tech-trends onder de loep worden genomen die essentieel voor banken zijn om in een digitale samenleving te kunnen floreren.

MLOps: industrialised AI

Deloitte legt uit dat banken al lange tijd vertrouwen op ‘data-analytics’, maar dat ze met behulp van Machine Learning-technologieën (ML) hun bedrijfsvoering radicaal kunnen opvoeren. ML-modellen maken een verschuiving mogelijk naar ‘near-real-time’ verwerking van gegevens. Met behulp van die gegevens kunnen organisaties geholpen worden om op efficiënte wijze patronen te ontdekken, anomalieën bloot te leggen, inzichten te generen en voorspellingen te doen. Hierdoor kan het besluitvormingsproces steeds geautomatiseerder worden gedaan.

Banken die met behulp van Machine Learning hun bedrijfsprestaties willen verbeteren, moeten hun volledige bedrijfsvoering aanpassen. Volgens Deloitte kan dat met behulp van MLOps. “Verschillende banken hebben al veelbelovende proof-of-concepts van MLOps ontwikkeld”, legt Deloitte-partner René Theunissen uit. “We verwachten de aankomende jaren dat MLOps een standaardpraktijk wordt en een belangrijke aanjager voor verandering in de bancaire sector.”

Deloitte presenteert vier ‘essentiële’ tech-trends voor de bancaire sector

Core revival

Het moderniseren van oude legacy bedrijfssystemen en deze (deels) migreren naar de cloud, is volgens Deloitte cruciaal om het digitale potentieel van banken te ontketenen. “Je kunt de kern niet negeren”, stelt Timo Span (tevens partner bij Deloitte). Span legt uit dat veel banken zich richten op nieuwe initiatieven buiten hun kernsystemen, maar dat dit geen levensvatbare strategie is voor de lange termijn.

“Op een gegeven moment moet je deze initiatieven weer koppelen aan je kernsystemen. Bovendien moet je je kernsystemen onderhouden en innovatieve benaderingen ontwikkelen om meer waarde te halen uit ‘legacy core assets’.” Span beaamt dat het revitaliseren van kernsystemen een enorme opgave is. “Maar het goede nieuws is dat tools – om dit proces te ondersteunen – de afgelopen jaren gemakkelijker, gebruiksvriendelijker en kostenefficiënter zijn geworden.”

Machine data revolution: feeding the machine

Legacy-datasystemen zijn doorgaans geïsoleerd en ontworpen om menselijke besluitvorming te ondersteunen. Echter, met de opkomst van nieuwe datagedreven technologieën zoals cloud, AI en ML werken bedrijven aan een toekomst waarin data juist eenvoudig beschikbaar is gesteld over alle afdelingen heen. “Meerdere banken nemen stappen om de waardeketen voor datamanagement van begin tot eind te ontkoppelen”, claimt Theunissen.

“Banken maken gebruik van nieuwe mogelijkheden voor ‘data capture en distributed data architecture capabilities’, geavanceerde analytische programma’s en next-gen cloudgebaseerde datastores. Uiteindelijk stelt dit hen in staat om de puntjes met elkaar te verbinden en real-time (en op schaal) geautomatiseerde beslissingen te nemen waardoor de primaire processen radicaal versneld worden.”

Zero trust: never trust, always verify

De vierde en laatste essentiële technologietrend voor banken, heeft volgens Deloitte te maken met cyberbeveiliging. “Cyberaanvallen komen steeds vaker voor en worden steeds geavanceerder”, legt Span uit. “Dit vereist dat banken hun online beveiligingsmaatregelen verscherpen.” Het concept van ‘zero trust’ gaat ervan uit dat geen enkele gebruiker, apparaat of netwerk inherent te vertrouwen is.

Elk verzoek tot een (digitale) toegang moet worden gevalideerd op basis van alle beschikbare datapunten, waaronder de identiteit van de gebruiker, het apparaat en de locatie. Volgens Span moet een zero-trust architectuur onderdeel uitmaken van elke moderne bedrijfsomgeving. “Voor banken in het bijzonder is het vertrouwen van hun klanten het meest waardevolle bezit. Dit vertrouwen kan alleen effectief worden gewaarborgd met een zero-trust beveiligingsaanpak.”

Het volledige rapport is hier te vinden.