Rabobank ondersteunt komende jaren 15.000 ondernemers in circulariteit

10 mei 2019 Banken.nl

De komende vijf jaar wil Rabobank voor 15.000 zakelijke klanten een actieve partner zijn bij het ontwikkelen van circulaire bedrijfsideeën en het verduurzamen van bedrijfsmodellen. Voor Rabobank draagt deze ambitie onder meer bij aan het streven naar een circulaire economie, die volgens de huidige plannen in 2050 een feit moet zijn.

De aandacht voor circulariteit neemt gestaag toe, met nu en dan een flinke uitschieter. Zoals in januari, tijdens de Week van de Circulaire Economie in Nederland. Niet geheel toevallig startte Rabobank in die week met de Circulair Ondernemen Desk, speciaal voor ondernemers die zoeken naar nieuwe en circulaire mogelijkheden maar niet goed weten waar te beginnen.

Circulair Ondernemen Challenge

Om ondernemers te prikkelen organiseert Rabobank samen met internationaal accountants- en advieskantoor KPMG en MVO Nederland de ‘Circulair Ondernemen Challenge’. Dat programma is al praktijk vanaf 2014, een tijd waarin het woord ‘circulair’ nog bij veel minder mensen bekend was dan nu. Inmiddels hebben zo’n 200 ondernemers deelgenomen aan de challenge. Bij 31 deelnemers is een impactanalyse uitgevoerd. Volgens Rabobank met een zichtbaar resultaat.

Deelnemers aan de challenge hebben hun bedrijfsmodel zien verduurzamen en parallel hun reputatie zien verbeteren. In een tijd waarin aandacht voor het klimaat in veel maatschappelijke geledingen aanwezig is, is duurzaamheid een effectieve marketingstrategie. Daarnaast profiteren de bedrijven van nieuwe contacten en bereiken ze nieuwe doelgroepen. “Een derde van de deelnemende bedrijven heeft direct financieel voordeel behaald dankzij hun circulaire aanpak. Driekwart heeft circulariteit onderdeel gemaakt van hun bedrijfsstrategie”, zo valt te lezen in een gisteren gepubliceerd rapport over duurzame groei.

Effect verder vergroten

De ambitie om de komende jaren 15.000 ondernemers te helpen met circulaire initiatieven handen en voeten geven is een vervolg op de ‘Circulair Ondernemen Challenge’. “We zien nu dat we meer kunnen doen om de circulaire economie aan te jagen”, zegt Alain Cracau, hoofd Sustainable Business Development bij Rabobank. “Met de inzichten uit het impactanalyse kunnen we nog actiever met klanten in gesprek gaan. Bedrijven omarmen circulair en willen aan de slag, maar weten niet altijd direct hoe. Als bank willen we ondernemers duurzaam helpen groeien.”

“Nu blijkt dat onze aanpak werkt en ondernemers hiermee succesvol zijn, willen we het effect verder vergroten”, vervolgt Cracau. “Naast de Challenge en de speciaal ingerichte Rabo Circulair Ondernemen Desk wordt circulariteit een vast onderdeel van de gesprekken met zakelijke klanten. Onze kennis, partners en uitgebreide netwerk helpen hierbij.”

Nieuws

×

Meer nieuws over