De Volksbank kiest equensWorldline voor uitvoering instant payments

22 maart 2018 Banken.nl

De verwerking van de instant payments van de Volksbank wordt voortaan verzorgd door equensWorldline. De Volksbank zal een van de eerste Nederlandse banken zijn die klanten instantbetalingen aanbiedt. Bij de keuze voor equensWorldline wordt onder meer gewezen op de staat van dienst en flexibiliteit van de transactiespecialist.

Op 21 november vond de lancering van het Europees samenwerkingsverband voor het faciliteren van real-time overboekingen tussen bijna 600 Europese banken plaats. Met een zogenaamde 'instant payment' wordt een overboeking binnen enkele seconden bijgeschreven op de bankrekening van de begunstigde, ook als deze bij een andere bank zit, en of het nou doordeweeks is of in het weekend, midden in de nacht of op een feestdag. Nadat sinds kort klanten van ABN AMRO, ING en bunq al gebruik konden maken van het razendsnelle netwerk, zullen ook klanten van de Volksbank – die opereert via de merken ASN Bank, BLG WonenRegioBank en SNS – binnenkort real-time overboekingen kunnen uitvoeren.

Hiervoor zal de bank gebruikmaken van een SaaS-model (software-as-a-service) dat wordt aangeboden door equensWorldline. De service is onderdeel van het uitgebreide en modulaire Back-Office Processing-productportfolio van het bedrijf, dat ook andere betaalmethoden verwerkt zoals SEPA, betalingen van hoge bedragen en multivaluta-transacties. "Dit modulaire portfolio voldoet aan de EPC- en PSD2-eisen en kan door elke bank, hoe groot of klein ook, worden gebruikt", aldus een woordvoerder van equensWorldline.

Michael Steinbach, CEO van equensWorldline, is uiteraard blij met de keuze van de Volksbank: "Vanwege de enorme investeringen die nodig zijn om een end-to-end real-time infrastructuur op te zetten, worden sourcing-modellen voor betalingsverwerking een haalbare oplossing voor banken van elke omvang, die zorgt voor lagere kosten, minder complexiteit en vrijgemaakte resources. We zijn er trots op dat de Volksbank equensWorldline als voorkeursleverancier heeft gekozen om op basis van een vijfjarencontract Instant Payments te verwerken."

De Volksbank kiest equensWorldline voor uitvoering instant payments

Steinbach legt uit hoe de snelle technologische ontwikkelingen en de daarmee verhoogde verwachtingen van rekeninghouders bij banken leiden tot verbeterde functionaliteit: "Naar aanleiding van snel veranderende klantbehoeften en een versnelde digitalisering van de betaalmarkt, in combinatie met de ontwikkeling richting een wereldwijde end-to-end real-time en technisch gestandaardiseerde betaalwereld, onderzoeken banken nu serieus de introductie van een nieuw business- en operationeel model voor hun betalingsverwerking."

In december kondigde de Volksbank al aan dat zij equensWorldline had geselecteerd als Clearing & Settlement Mechanism-partner voor Instant Payments. Daarbovenop zal nu ook gebruik worden gemaakt van de Instant Payments Back-Office Processing service van het bedrijf: "We hebben gekozen voor de Instant Payments Back-Office Processing service omdat equensWorldline een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en snelle time-to-market biedt en een staat van dienst heeft op het gebied van veeleisende en kritieke services", aldus Terry Smit, Manager Payments & Savings bij de Volksbank.

Hij voegt toe hierbij ook te zijn overtuigd door de geboden flexibiliteit: "Naast de eenvoudige en transparante prijsstructuur waarderen we het modulaire en toekomstbestendige concept van dienstverlening. Dankzij deze flexibiliteit kunnen we ons concentreren op gebieden waar we echt een verschil kunnen maken voor onze klanten."

EquensWorldline
EquensWorldline is naar eigen zeggen "de pan-Europese leider in betaaldiensten", waarbij een breed klantenbestand wordt bediend. De onderneming maakt deel uit van de Worldline Group, dat zich met meer dan 8.700 medewerkers eveneens specialiseert in digitale transacties en zelf weer eigendom is van Atos. Als dochterbedrijf put equensWorldline uit de "bewezen expertise in traditionele bulkbetalingssystemen met innovatieve e-commerce en mobiele betaaloplossingen". Het bedrijf helpt klanten onder meer met het anticiperen op veranderende regelgeving in Europa, profiteren van de nieuwe technologieën, optimaliseren van processen, waarborgen van operational excellence en beheersen van risico's en fraude.

Nieuws

Meer nieuws over