ASN Bank, Rabobank en Triodos meest klantgericht

27 maart 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

ASN Bank, Rabobank en Triodos Bank zijn volgens consumenten de meest klantgerichte banken van Nederland. Op 18 april, tijdens de uitreiking van de ‘Customer Centric DNA Awards 2013’ wordt bekendgemaakt welke bank als winnaar uit de bus komt. Dit blijkt uit onderzoek van BearingPoint en TNS NIPO, initiatiefnemers van de jaarlijkse Customer Centric DNA Awards. De partners hebben de customer centric prestaties van meer dan 100 organisaties in elf sectoren onder de loep genomen.

Customer centricity
In een persbericht geven BearingPoint en TNS NIPO alvast een voorproef op de resultaten. Daaruit blijkt dat de klantgerichtheid van de Nederlandse bankensector te wensen overlaat. Net als vorig jaar scoren banken en bijvoorbeeld ook telecom providers laag op customer centricity. Supermarkten en automotive bedrijven scoren relatief het hoogst op klantgerichtheid.

Een overzicht van de genomineerden voor de Customer Centric DNA Awards 2013:
Banken: ASN Bank, Rabobank en Triodos Bank (in 2012 ging de award naar Triodos Bank)
Automotive: BMW, Toyota en Volvo (in 2012 ging de award naar Toyota)
Energie: Delta, Eneco en Greenchoice (in 2012 ging de award naar Greenchoice)
Triple Play Providers: T-Mobile, XS4ALL en Ziggo (in 2012 ging de award naar XS4ALL)
Mobiele Telefonie: KPN, T-Mobile en Vodafone (in 2012 ging de award naar Hi en Vodafone)
Online Retail: Apple, Bol.com en Nespresso (in 2012 ging de award naar H&M)
Retail: Apple, HEMA en IKEA (in 2012 ging de award naar IKEA)
Supermarkten: Deen, Lidl en Jumbo (in 2012 ging de award naar Lidl)
Verzekeraars: Centraal Beheer Achmea, Ditzo en Unigarant (in 2012 ging de award naar Ditzo)
Zorgverzekeraars: IZA, OHRA en Univé (in 2012 ging de award naar CZ)
Publieke instanties: De Belastingdienst, SVB en KvK (nieuwe categorie)

Customer Centric DNA Awards 2013

De genomineerden zijn geselecteerd op basis van hun customer centric performance, gemeten op de aspecten: proces performance, medewerker performance, consistente dienstverlening, consistente merkbeleving, kwaliteit van webcare, klant-aanbevelingen (via bv. social media) en vertrouwen.