Online sentiment van duurzame banken positiever

03 maart 2015 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

ASN Bank en Triodos Bank pakken de leiding in de Social Media Banken Monitor. Naar verhouding is men de afgelopen twee maanden op Twitter positiever over deze duurzame banken dan andere banken. Ten opzichte van de vorige peiling heeft Triodos Bank de meeste vooruitgang geboekt. Ook Knab blijft op social media goed scoren. Dat blijkt uit de tweemaandelijkse update van de Social Media Banken Monitor

Online sentiment
In de eerste twee maanden van 2015 was het sentiment op Twitter over de Nederlandse bankensector meer positief dan negatief. Van het totaal aantal tweets op Twitter (117.363) was 15% positief, 75% neutraal en 10% negatief. Dit is vergelijkbaar met de peiling van de laatste twee maanden van de 2014.

Veel positieve tweets gingen over de afschaffing van de chipknip, crowdfunding en JINC’s Baas van Morgen. Negatieve tweets gingen met name over HSBC, renteswaps en SwissLeaks.

Duurzame banken aan de leiding
Opvallend is dat de tweets over de duurzame banken naar verhouding het meest positief zijn. Het meest positief was men over ASN Bank (32%), gevolgd door Triodos Bank (22%), Knab (21%) en ABN AMRO (17%). In de vorige peiling van de Social Media Banken Monitor eind 2014 kwam ASN Bank ook als beste uit de bus.

Sentiment per Bank

Bij ASN Bank en Triodos Bank gaan veel tweets over hun initiatieven op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Knab scoort op social media goed als bank voor zzp’ers. Positieve tweets over ABN AMRO gingen over innovatie en beste private bank.

Alleen Van Lanschot en BinckBank hadden in januari en februari te maken met meer negatieve dan positieve tweets. Bij Van Lanschot gingen de negatieve tweets over het botsen van de zakenbankiers van Kempen en moederbedrijf Van Lanschot. De teleurstellende resultaten van Alex Vermogensbeheer stonden aan de basis voor relatief veel negatieve tweets over BinckBank.

Tweets over de bankensector

De afgelopen twee maanden werden gemiddeld 1.990 tweets per dag verstuurd over de Nederlandse bankensector. Dit is iets minder dan de twee maanden ervoor. Toen kwam het gemiddeld aantal tweets per dag uit op 2.100. De afgelopen twee maanden waren populaire woorden op Twitter onder andere hypotheekrente, SwissLeaks, HSBC, crowdfunding en renteswap.

Op 2 februari (4.269 tweets) en 11 februari (4.027 tweets) werden de meeste tweets verstuurd. Deze pieken zijn voor een groot deel een gevolg van het bericht van Bert Bruggink (CFO Rabobank) over de stijging van de hypotheekrente en de aankondiging dat ING weer dividend gaat uitkeren.

Hieronder staat in twee grafieken het aantal tweets weergegeven van en over 10 Nederlandse banken.

Volume Grootbanken

 

Volume Overige banken

Facebook
De drie grootbanken waren, gemeten naar het aantal fans, het grootst op Facebook. ING heeft 237.709 fans, 5.268 meer dan eind vorig jaar. Het aantal fans van Rabobank en ABN AMRO stijgt naar 193.344 (+2.258) respectievelijk 77.822 fans (+4.601). Daarmee is ABN AMRO relatief de grootste stijger op Facebook (+6%).

De nummers 4 en 5 op Facebook zijn ASN Bank en Triodos Bank met respectievelijk 37.735 (eind 2014: 37.666) en 32.398 (eind 2014: 31.443) fans.

Ondanks het grote aantal fans scoren de grootbanken op interactie relatief laag. Van Lanschot heeft de hoogste IPM score (Interaction per thousand fans), met NIBC, SNS en Knab op respectievelijk de tweede, derde plek en vierde plek.

Over de afgelopen twee maanden zag de top 10 banken met de hoogste IPM-score er als volgt uit:

Interactie per duizend fans per bank

Top 5 posts op Facebook – # interacties/ # fans
In onderstaande tabel zijn de posts weergegeven waarop de meeste interactie plaatsvond de afgelopen twee maanden, gemeten naar het aantal fans.

Facebook - IPM
 

Top 5 posts op Facebook – aantal likes
In onderstaande tabel zijn de posts weergegeven die het meest geliked zijn de afgelopen twee maanden.

Facebook - Likes

 
Social Media Banken Monitor

Met de Social Media Banken Monitor (#SMBM) kunnen consumenten, banken, media en ieder ander realtime inzicht krijgen in het online sentiment per bank en de bankensector als geheel. Naast het sentiment zijn ook het aantal tweets en de belangrijkste Facebook statistieken per bank inzichtelijk gemaakt. De Social Media Banken Monitor werd eind 2014 gelanceerd en is een initiatief van Banken.nl in samenwerking met Tracebuzz.