BUUT: Hoe ABN AMRO in 12 maanden in het geheim een bank bouwde

BUUT: Hoe ABN AMRO in 12 maanden in het geheim een bank bouwde

07 oktober 2025 Banken.nl
BUUT: Hoe ABN AMRO in 12 maanden in het geheim een bank bouwde

ABN AMRO verraste de markt met de lancering van BUUT, een nieuwe bank voor jongeren en hun ouders. De operatie was zo geheim dat de eigen top alleen de hoofdlijnen kende. Hoe bouwt een grootbank in twaalf maanden een compleet nieuwe bank? We spraken Annerie Vreugdenhil, Chief Commercial Officer en lid van de raad van bestuur bij ABN AMRO, over het project met de codenaam ‘Pablo’.

In een hippe ruimte met grote schermen aan de Amsterdamse Sarphatistraat staan schalen met frikandelbroodjes en wordt bubble tea geserveerd. Het is de perslancering van BUUT, de ‘nieuwe neobank’ van ABN AMRO. Op het podium vertelt een jongen van 14 jaar hoe de app hem liet zien hoeveel hij maandelijks uitgaf aan tussendoortjes.

Met kleurrijke boodschappenpotjes, educatieve filmpjes en een intuïtief design geeft ABN een nieuw antwoord op een oude vraag: hoe bindt een traditionele grootbank de volgende generatie aan zich?

De kiem voor het project werd anderhalf jaar geleden gelegd tijdens een ‘Blue Ocean’ off-site. Met een vergrijzend klantenbestand en de soms zorgwekkende financiële gezondheid van jongeren als achtergrond, boog het managementteam van Vreugdenhil zich over de vraag: wat kunnen we nog meer met ons kroonjuweel Tikkie?

Het idee dat ontstond was om het gemak van de befaamde betaalapp te combineren met financiële educatie. Het resultaat: een TikTok-bank met de robuuste systemen van ABN AMRO eronder.

De app van de gloednieuwe bank is specifiek ontworpen voor de dynamiek tussen kind en ouder: jongeren beheren hun eigen potjes, terwijl ouders via een eigen account eventueel ook toezicht kunnen houden en direct geld kunnen storten.

Maar waarom een compleet nieuwe bank bouwen en dit niet integreren in de bestaande ABN AMRO-app? “Omdat de behoeften van deze generatie fundamenteel anders zijn dan waar onze traditionele systemen op zijn gebouwd”, legt Vreugdenhil uit.

“Later hoorde ik van een manager terug: ‘Ik had geen idee wat Pablo was’."

“Een klassieke bankarchitectuur is bijvoorbeeld ingericht op tweeoudergezinnen. Dat aanpassen zodat een drieoudergezin mogelijk is, is heel ingewikkeld. BUUT is vanaf de grond af aan opgebouwd voor de realiteit van nu, waardoor de app makkelijker aangepast kan worden. Zo zijn we nu bezig om ook een drieoudergezin of betrokken grootouders een rol te kunnen bieden in het financiële leven van hun (klein)kinderen.”

Om het creatieve idee te beschermen en snelheid te garanderen, kreeg het projectteam een helder mandaat mee, gestoeld op twee principes: ga zo snel mogelijk live, en stoor de bankorganisatie niet.

Het geheime leven van Project Pablo

Het team, een mix van Tikkie-medewerkers en specialisten van Deloitte en DEPT, betrok een apart pand in Amsterdam, ver van de Zuidas. Om de operatie intern te managen, kreeg het de codenaam ‘Project Pablo’.

“Het was een zeer geheim project”, vertelt Vreugdenhil. Uiteindelijk werkten 500 medewerkers onder een geheimhoudingsverklaring. De rest wist van niets. “Later hoorde ik van een manager terug: ‘Ik had geen idee wat Pablo was, ik wist alleen dat het belangrijk was en dat ik er ruimte voor moest maken’.”

“Het werd pas echt spannend toen we de IBAN moesten aanvragen”, vervolgt ze met een lach. “Elke nieuwe IBAN-registratie is openbaar, dus ineens stond daar online: ‘IBAN BUUT, ABN AMRO Bank’. Onze CI&TO werd prompt gebeld door een concurrent met de vraag: ‘Joh, wat is BUUT?’ Omdat hij het project alleen kende als ‘Pablo’, kon hij in alle oprechtheid zeggen: ‘Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt’.”

Hoewel de opdracht was om de bank niet te storen, ontdekte het team dat slim gebruikmaken van de infrastructuur van ABN AMRO juist een versneller was. Door aan te sluiten op de nieuwe API’s van de bank, werd de ontwikkeltijd verkort van een geschatte zestien maanden naar slechts twaalf.

Generatiekloof

Terug aan de Sarphatistraat, waar de perslancering in volle gang is, wordt duidelijk dat het succes niet alleen in de methode zat, maar vooral in de mensen. Om dit te duiden, schuift Sanne van Kuijk aan, Head of Growth bij BUUT.

Volgens haar was de mix van mensen cruciaal. Haar eigen team bestond uit een “compleet branchevreemd” creatief team, om een frisse blik te garanderen. Dit werd gecombineerd met corporate ‘insiders’ die “als een vis in het water” de weg binnen de grootbank kennen.

"Als we de jongere van vandaag helpen met zijn uitgaven voor frikandelbroodjes, bouwen we aan het vertrouwen voor de grote financiële beslissingen van morgen."

Die frisse blik bleek onmisbaar, vertelt Van Kuijk over de eerste gebruikerstests. “Ik zie mezelf nog zitten in dat onderzoekslokaaltje in Amersfoort. Eerst kwamen de ouders. Die begrepen er echt helemaal niks van. Ik dacht: ‘Oh jee.’ Maar daarna kwamen de kinderen. We lieten het één keer zien en ze zeiden meteen: ‘Oh ja joh, dat werkt zo met die potjes.’”

“Jongeren hebben geen associatie met een bank als een fysiek gebouw”, legt ze uit. “Voor hen gebeurt het gewoon in een app. Die generatiekloof hadden we van tevoren niet zo scherp.”

Voor nu en de toekomst

Een andere succesfactor was het vroegtijdig betrekken van afdelingen als Risk. “Vanaf de allereerste kick-off zaten zij bij ons aan tafel”, vertelt Vreugdenhil. “Niet als poortwachter aan het einde van het proces, maar als partner vanaf het begin. Dat is de enige manier om écht snelheid te kunnen maken.”

Het enthousiasme voor de aanpak was direct voelbaar. Al voor de lancering had BUUT een wachtlijst van ruim 5.000 mensen. Toch is het werk nog maar net begonnen.

Terwijl het team hard bouwt aan de 18+-versie van de app, is de langetermijnvisie helder. Het gaat verder dan alleen een nieuwe bank.

“Uiteindelijk is dat waar het om draait”, besluit Vreugdenhil. “We investeren nu in de financiële gezondheid van een nieuwe generatie. Als we de jongere van vandaag helpen met zijn uitgaven voor frikandelbroodjes, bouwen we aan het vertrouwen voor de grote financiële beslissingen van morgen. Dat is de echte winst, voor nu en voor de toekomst.”

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl