‘We hebben financieel kwetsbare jongeren nadrukkelijk in beeld’

‘We hebben financieel kwetsbare jongeren nadrukkelijk in beeld’

27 augustus 2025 Banken.nl
‘We hebben financieel kwetsbare jongeren nadrukkelijk in beeld’

Gen Z (geboren tussen 1997 en 2010) is financieel een stuk kwetsbaarder dan eerdere generaties. Die conclusie trekt de AFM in een onlangs verschenen rapport. Een belangwekkende publicatie, vindt de NVB. "Dit rapport levert een positieve bijdrage aan de inclusieve dienstverlening van instellingen in de financiële sector." Dit artikel is eerder verschenen op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken.

"Als we rekening houden met doelgroepen die minder digitaal vaardig zijn, moeten we ook oog hebben voor een generatie die in alle opzichten buitengewoon digitaal is." Aan het woord is Ronit van der Schaaf, bij de NVB werkzaam als beleidsadviseur Financiële Gezondheid en Schuldenproblematiek.

"Een interessante publicatie over een bijzondere doelgroep", zo typeert Van der Schaaf het AFM-rapport over Gen Z. "Het is de opstellers gelukt om heel veel wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke bronnen bij elkaar te voegen tot een informatief en samenhangend verhaal."

"Voor de benadering van Gen Z door de financiële sector is dit rapport meer dan welkom. Het biedt financiële instellingen voldoende haakjes om deze generatie op een goede en betrouwbare manier te bedienen. Dat is belangrijk, want als bankensector hebben we ook financieel kwetsbare jongeren nadrukkelijk in beeld."

Hippe content

In het rapport wordt beschreven dat Gen Z banken typeren als bron van betrouwbare informatie. Een terechte constatering wat Van der Schaaf betreft, maar niet zonder de nodige uitdagingen. "Voor het geven van een goed financieel advies is nuance en toelichting nodig. Gen Z is nogal visueel ingesteld, wat pleit voor een benadering met korte, snelle video’s die veel informatie overbrengen. Helaas biedt deze vorm van communicatie doorgaans weinig ruimte voor nuance", constateert Van der Schaaf.

"Tegelijk zie je dat deze generatie informatie die er aantrekkelijk uitziet al snel als betrouwbaar bestempelt. Omdat iedereen ze kan benaderen met hippe content, vormt dat een bedreiging voor het maken van financieel gezonde keuzes."

Het rapport constateert bijvoorbeeld dat een deel van Gen Z actief belegt, ook omdat veel apps dit heel makkelijk maken. Dat is volgens Van der Schaaf prima, als dit tenminste bij erkende instellingen gebeurt en met geld dat je kan missen. "Het AFM-rapport maakt duidelijk dat een op de vijf jongeren uit deze doelgroep met geld belegt dat ze eigenlijk niet kunnen missen en twaalf procent belegt zonder een spaarbuffer te hebben. Dat is zorgelijk."

Financieel onafhankelijk

Ook de forse toename van het aantal jonge zzp’ers met sterk fluctuerende inkomens maakt hen volgens Van der Schaaf financieel kwetsbaar. "Ze denken dat ze veel geld verdienen, maar aan het eind van het jaar moet een groot deel naar de Belastingdienst. Goede voorlichting moet zorgen voor de juiste voorbereiding op de toekomst. Daar ligt zeker een rol voor banken. Iedere bank zal een eigen afweging moeten maken hoe ze deze doelgroep wil bereiken, maar de NVB heeft zeker een rol om te verbinden en te agenderen."

Wat voor Van der Schaaf in het AFM-rapport min of meer als eyeopener naar voren kwam, is de wens van leden van Gen Z om zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te zijn. "Het idee van Financial Independence, Retire Early is een groeiende trend binnen Gen Z. Dat je dus in relatief korte tijd heel veel vermogen opbouwt en bij wijze van spreken op je veertigste op een zonnig eiland gaat wonen."

"Dit is echt een gevolg van beïnvloeding op social media waar de hype van heel snel veel geld verdienen actief wordt gepromoot. Gen Z is daar behoorlijk gevoelig voor. Ik vind dat banken hier een genuanceerd beeld over moeten schetsen. Niet alleen ingaan op wat je kunt doen om vermogen op te bouwen, maar ook de risico’s belichten."

Volgens Van der Schaaf is het een goed punt dat het AFM-rapport ruim aandacht besteedt aan financiële stress en de mentale gezondheid van deze doelgroep. Ze concludeert: "Ik vind het belangrijk dat de AFM dit type onderzoek doet omdat het een positieve bijdrage levert aan de inclusieve dienstverlening van instellingen in de financiële sector."

Meer over Nederlandse Vereniging van Banken
Profielpagina
Nederlandse Vereniging van Banken is een partner van Banken.nl