Financiële B2B-diensten herbundelen voor een toekomstbestendige customer journey

27 juni 2022 Banken.nl 5 min. leestijd

In de nasleep van de financiële crisis van 2008 en met de komst van de PSD2-richtlijn was het voor fintech-bedrijven duidelijk dat ze zich moesten richten op één onderdeel van de waardeketen. Een belangrijke vraag daarbij was: welk probleem kunnen we oplossen door dingen anders aan te pakken dan gevestigde spelers dat altijd hebben gedaan? Ruim tien jaar later beginnen bedrijven het belang in te zien van het aanbieden van verschillende financiële oplossingen via één platform. Fintech-bedrijven kunnen op die manier hun waardepropositie uitbreiden en klanten helpen om hun eindklanten effectiever te bedienen.

Voor fintech-bedrijven is een platform waarop ze meerdere oplossingen kunnen aanbieden ideaal om klantloyaliteit en herhalingsomzet te waarborgen. Ze kunnen daarmee ondersteuning bieden aan de volledige levenscyclus van de financiële diensten die particulieren of bedrijven nodig hebben. Het herbundelen van financiële diensten hoeft daarmee niet ten koste te gaan van merkwaarde of dienstenstrategie. Het helpt ze om zich van concurrentie te onderscheiden en hun totale waardepropositie te vergroten.

Daarnaast helpt het herbundelen van financiële diensten bedrijven om te groeien op basis van diensten in plaats van producten, en om nieuwe markten te betreden. Naar verwachting zal de consolidatie van financiële diensten de komende maanden alleen maar toenemen, dankzij het streven van bedrijven om hun almaar groeiende klantenkring toegang te bieden tot een breder scala aan oplossingen.

Financiële B2B-diensten herbundelen voor een toekomstbestendige customer journey

Prominente overnames voor herbundeling financiële diensten

Een aantal prominente overnames onderstreept de waarde die het herbundelen van financiële diensten zal bieden. Zo heeft Visa de afgelopen twaalf maanden diverse bedrijven overgenomen. Een daarvan is Tink, een open banking-platform dat financiële instellingen, fintechs en handelaren in staat stelt om financiële producten en diensten te ontwikkelen en om transacties te doen. Visa nam daarnaast Earthport over voor het uitbreiden van haar real-time betalingsnetwerk.

En dan is er nog de Buy Now Pay Later-gigant Klarna, die het Duitse Stocard overnam, een aanbieder van betalingsoplossingen. Klarna breidt daarmee haar aanbod van oplossingen uit met een app voor het bundelen van betaalpassen en het aanbieden van kortingsdeals. Rapyd nam de IJslandse aanbieder van betalingsoplossingen Valitor over voor het uitbreiden van zijn aanbod van oplossingen voor de acceptatie van internetbetalingen en betalingen in fysieke winkels en de uitgifte van betalingskaarten aan handelaars.

2021 was het jaar waarin alternatieve aanbieders hun opwachting maakten en daarmee gevestigde partijen met langzame, complexe en kostbare processen buitenspel zetten. Deze nieuwe ecosysteemaanpak zorgt voor de levering van financiële diensten die geknipt zijn voor een markt die zich geen langzame of kostbare processen kan veroorloven.

De ecosysteemstrategie verder ontwikkelen

Bedrijven die een plek willen verwerven in de e-commercemarkt kunnen zich niet permitteren dat legacy systemen deze ambitie ondermijnen. We verwachten daarom dat de ecosysteemstrategie dit jaar echt zijn vruchten zal afwerpen. Financiële diensten zullen opnieuw worden gebundeld om een integrale reeks van oplossingen aan te bieden die ondersteund worden door een ecosysteem van partners.

De sleutel tot succes hierbij is de ontwikkeling van een technologieneutraal platform dat als spil van dit ecosysteem kan dienen en ondersteund wordt door een rekeninginfrastructuur op basis waarvan alle diensten kunnen worden aangeboden.

De betalingen van de toekomst

Dat is waar het ecosysteem van Banking Circle om de hoek komt kijken. Als geavanceerd financieel technologieplatform voor de wereldwijde handel, voorziet het betalingsbedrijven, banken, online marktplaatsen en webwinkels in alle delen van de wereld van moderne financiële oplossingen. Dit stelt hen is staat om het tempo van digitalisering van hun interacties met klanten en hun toevoerketen op te voeren.

De spil in het ecosysteem van Banking Circle is Banking Circle S.A. Banking Circle S.A. heeft een bankvergunning en verschillende financiele diensten zoals grensoverschrijdende betalingsverkeer, verscheidene rekeningstructuren  oplossingen voor liquiditeitsbeheer, toegang tot  het eerste en enige wereldwijde knooppunt voor real-time clearing en vereffening dat toegankelijk is via  API Banking Circle S.A. is snel gegroeid en heeft fors geïnvesteerd in de integratie van een omvangrijk netwerk van lokale clearing- en betalingsstelsels om een uniek supernetwerk van correspondentenbanken in het leven te roepen. Banking Circle S.A. helpt op die manier haar meer dan 200 cliënten tijd en geld te besparen.

Binnen het ecosysteem wordt de bank omringd door een rijk scala aan e-commerceoplossingen die elkaar aanvullen. Voorbeelden zijn de revenue-based finance-oplossing van YouLend, de oplossingen van B4BPayments voor zakelijke betalingen en de uitgifte van kaarten, de B2B Buy Now Pay Later-oplossing van Biller en de account-to-account (A2A) betalingsmethoden van SEPAexpress. Elk innovatief en snelgroeiend bedrijf dat toetreedt tot het ecosysteem van Banking Circle kan haar klanten via één interface toegang bieden tot het complete aanbod van financiële diensten.

Dankzij de toegang tot verschillende financiële oplossingen via één ecosysteem kunnen bedrijven sneller inspringen op zakelijke kansen, als eerste speler nieuwe markten betreden, ingrijpende kostenbesparingen realiseren en voor de broodnodige klantenbinding en herhalingsomzet zorgen.

Een artikel van Banking Circle. Meer informatie over dit onderwerp? Lees het hier!