Ook Rabobank hard getroffen door coronacrisis

13 augustus 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Rabobank zag de winst over het eerste halfjaar van 2020 met ongeveer 80% terugvallen. De winst komt uit op €227 miljoen, waar dat in dezelfde periode vorig jaar nog €1.212 was. Uiteraard vormt de coronacrisis een belangrijke oorzaak voor deze winstval. Er gaat namelijk meer dan een miljard naar de stroppenpot. 

“Onzekerheid voert de boventoon, vooral vanwege de onduidelijkheid over de duur en het verdere verloop van de pandemie en over de maatregelen om het virus te bedwingen”, aldus topman Wiebe Draijer in een toelichting op de halfjaarcijfers van Rabobank. En dat is duidelijk terug te zien in de cijfers van de bank. 

  • Winst van 227 miljoen (H1 2020) ten opzichte van een winst van €1.212 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. 
  • In H1 2020 ging €1.442 miljoen naar de stroppenpot, in vergelijking met €440 miljoen vorig jaar. 
  • Lichte verslechtering van de cost-income ratio tot 65,3% (H1 2020) tegenover 64,0% een jaar eerder.
  • Harde terugval van het rendement op eigen vermogen, dat daalt van 9,9% (H1 2020) tot 1,1%
  • Ondanks de omstandigheden toch een lichte stijging van de bufferratio CET1 met 0,8 procentpunt tot 16,6%. Dat is 2,6% procentpunt boven de eigen doelstelling en nog verder boven de eis. 

“Conform onze missie Growing a better world together blijven wij ons inspannen om onze klanten door de crisis te loodsen”, vervolgt Draijer. “De ruimhartige maatregelen van de overheid en onze eigen initiatieven om klanten te ondersteunen zullen echter niet voor iedereen toereikend zijn. Ook wij gaan de impact van COVID-19 terugzien in de resultaten over geheel 2020. Onze scherpe focus op beperking van onze kosten blijft hoog.” 

Als het gaat over kostenposten, dan is het antiwitwasbeleid van de bank er zeker één van. De bank investeert stevig in zijn rol als poortwachter van het financiële systeem, zo benadrukt Draijer nog maar eens. “Een grote mijlpaal is de oprichting van Transaction Monitoring Nederland (TMNL). Samen met andere Nederlandse banken bundelen wij de krachten om financiële criminaliteit te bestrijden, bovenop onze eigen initiatieven op het gebied van transactiemonitoring.” 

Niet financiële parameters

Naast financiële prestaties wijst Rabobank graag ook op enkele niet-financiële parameters, waaronder de beschikbaarheid van internet- en mobiel bankieren (beide 99,8%) en de NPS voor particuliere klanten, private banking klanten en zakelijke klanten. Alle drie laten een teruggang zien, wat ongetwijfeld ook met de coronacrisis te maken heeft. Bij slecht nieuws is de boodschapper immers vaak de boosdoener. Ten slotte wijst de bank op de uitverkiezing van duurzaamste bankmerk door Sustainable Brand Index, dat zich baseerde op een enquête onder 7.700 Nederlanders.