ING ondersteunt proef Albert Heijn met kassaloos winkelen

06 september 2019 Banken.nl

Voor het hoofdkantoor in Zaandam test Albert Heijn momenteel een conceptwinkel volledig zonder kassa’s. Bezoekers kunnen boodschappen doen die vervolgens automatisch van hun rekening worden afgeschreven. De techniek hierachter wordt mede mogelijk gemaakt door ING en de Amerikaanse startup AiFi.

Digitale transformatie is zeker geen exclusieve zaak van alleen de financiële sector. Ook het supermarktlandschap blijft innoveren. De invoering van dynamische prijszetting en kassa’s zonder personeel zijn hele concrete voorbeelden. Maar een supermarkt volledig zonder kassa’s, dat is weer een stap verder. Albert Heijn experimenteert er momenteel mee, pal voor het eigen hoofdkantoor in Zaandam. ING is één van de ondersteunende partijen voor het afhandelen van de betalingen. 

Camera’s en sensoren

Hoe werkt kassaloos winkelen? Het lijkt futuristisch, maar onder meer in China bestaan zulke winkels al. Om binnen te komen moet de bezoeker een betaalpas of creditcard voor een sensor houden. Er wordt dan een virtueel winkelmandje aangemaakt, vergelijkbaar met bijvoorbeeld webwinkels. Vervolgens kan het boodschappen doen beginnen. Kassaloos winkelen is mogelijk door een combinatie van camera- en sensortechnologie. Een veelvoud aan camera’s registreert de bewegingen van bezoekers en specifiek welke producten ze uit de schappen pakken. Hoewel de camera’s - in tegenstelling tot vaak in China - werken zonder gezichtsherkenning zullen mensen die erg gesteld zijn op hun privacy deze Albert Heijn vermoedelijk liever mijden. 

Terug naar de winkel. Camera’s herkennen welk product iemand pakt. De specifieke vormen en dimensies van al die producten zitten opgeslagen in een database. Aan de hand daarvan herkent het systeem welk product uit het schap gepakt is en welke aan het virtuele winkelmandje kan worden toegevoegd. Voor extra nauwkeurigheid bevinden zich in de schappen druksensoren, die voelen of een product wordt opgepakt of juist weer teruggezet. De locatie van elke druksensor is achter de schermen gekoppeld aan een bepaald product. Door de dimensies van een product aan de locatie van een product te koppelen sluit de technologie in principe uit dat het verkeerde product in rekening wordt gebracht. Bij het verlaten van de winkel schrijft Albert Heijn automatisch het verschuldigde bedrag 

Geen aanmelding of app nodig

Albert Heijn werkt voor het project samen met ING en het Amerikaanse AiFi. AiFi staat voor ‘artificial intelligence’ en ‘finance’. Zij verzorgen de technologie van het registreren welke producten een bezoeker pakt. ING is verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van het winkelbezoek. “Het werkt eenvoudig. Wanneer de klant zijn betaalpas toont bij de ingang gaat de deur open en begint het registreren van aankopen van producten die de klant uit de schappen pakt”, legt Roel Popping uit, Directeur Betalen bij ING Nederland. 

“Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet. De betaling, wordt tot een bedrag van 25 euro vervolgens automatisch verwerkt, de klant hoeft verder niets te doen. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. De klant hoeft zich niet van tevoren aan te melden of een app te downloaden, wat het betalingssysteem innovatief en zeer toegankelijk maakt.”

Nieuws

×

Meer nieuws over