ABN AMRO staakt activiteiten Duitse online wealth manager Prospery

03 april 2019 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

ABN AMRO staakt de activiteiten van Prospery, een online wealth management platform waarmee de bank actief is op de Duitse markt. Volgens de bank is Prospery er onvoldoende in geslaagd om vooraf gestelde doelen met betrekking tot het aantal klanten te behalen.

ABN AMRO lanceerde Prospery in 2017. Het was ongeveer een jaar nadat de bank had uitgesproken zich weer meer op markten dichtbij huis te willen richten. De verkoop van een Aziatische private banking-tak was daarvan een sprekend voorbeeld. Met Prospery wilde ABN AMRO in Duitsland de neus aan het venster steken, als het ging om private banking. Het digitale platform gaf overzicht over het huidige en toekomstige vermogen, beheerde actief beleggingen en tegen een vast tarief was coaching op afstand mogelijk. Prospery was beschikbaar voor particulieren met een vermogen boven de €200.000.

ABN AMRO staakt activiteiten Duitse online wealth manager Prospery

Al het bovenstaande is bewust geschreven in de verleden tijd, want ABN AMRO heeft besloten dat het mooi is geweest met Prospery. Volgens de bank is de afwezigheid van een distributiekanaal één van de redenen geweest dat Prospery niet echt is aangeslagen. ABN AMRO doet verder geen specifieke uitspraken over aantallen klanten, wel wil de bank kwijt dat niet aan de verwachtingen voldaan is.

Opnieuw in Nederland

“Groei van het aantal klanten zou gepaard gaan met significante investeringen”, laat ABN AMRO optekenen. “ABN AMRO heeft daarom besloten om te stoppen met Prospery in zijn huidige vorm. De opgedane lessen en de technologie zullen opnieuw gebruikt worden in Nederland. Klanten zullen geen financieel nadeel ondervinden van deze verandering. ”