Triodos Bank ziet winst stijgen tot €38,6 miljoen

22 maart 2019 Banken.nl

Triodos Bank boekt over het jaar 2018 een nettowinst van €38,6 miljoen. De bank uit Zeist groeit gestaag door, terwijl het zich met volle overgave richt op het vertellen van het duurzame verhaal. Voor Triodos stond 2018 ook in het teken van digitale transformatie, met een nieuwe en gebruiksvriendelijker website en een grote update van de mobiel bankieren app. Opvallend is dat de particuliere hypotheekportefeuille in waarde toenam met 36%.

De volgorde van informatievoorziening door Triodos Bank is tekenend voor het karakter van de bank. In de eerste plaats benoemt de bank de positieve impact die het heeft gemaakt in het afgelopen jaar. Weliswaar worden die ook vermeld in cijfers, maar gaat het daarbij niet direct om bedrijfsresultaten. Zo wijst de bank onder meer op een groeiend aantal gefinancierde projecten in de duurzame energiesector en duurzame woningbouw, toename in financiering van biologische landbouw en voedsel en meer financiering van onderwijsinitiatieven. Natuurlijk moet de figuurlijke schoorsteen van Triodos ook blijven roken om blijvend impact te kunnen maken. Daarom een beknopt overzicht van de jaarcijfers.

  • Nettowinst over 2018 bedraagt €38,6 miljoen, een kleine plus tegenover 2017 (€37,4 miljoen).
  • Het rendement op eigen vermogen bedraagt 3,6% in 2018 (tegenover 3,9% in 2017).
  • De particuliere hypotheekportefeuille stijgt naar €396 miljoen, een stijging van 36%.
  • Triodos ziet een toename van 5% in het aantal klanten, uitkomend op 715.000.
  • De cost/income ratio verslechtert met een procentpunt tot 80%.

Triodos Bank ziet winst stijgen tot €38,6 miljoen

"Het is tijd dat de financiële sector heldere keuzes maakt. Klimaatverandering en sociale ongelijkheid zijn twee kanten van dezelfde medaille als het gaat om de uitdagingen in onze maatschappij, en banken kunnen daar niet omheen”, zegt Peter Blom, voorzitter van de raad van bestuur van Triodos Bank, over de resultaten van 2018. “Steeds belangrijker wordt de vraag hoe we het succes van banken definiëren. En hoe we hun toegevoegde waarde kunnen meten: gaan we voor de snelle financiële winst op de korte termijn voor de enkeling, of kijken we naar de langetermijnvoordelen voor onze maatschappij?"

Die opstelling kwam onder meer tot uiting in een nieuwe campagne van Triodos Bank, waarin de bank consumenten en bedrijven oproept tot het maken van heldere keuzes. Van meer praktische aard was de introductie van een nieuwe en groene hypotheek, die verduurzaming van de woning breder toegankelijk moet maken. Van een meer symbolische aard was de introductie van een biologisch afbreekbare betaalpas, dat goed past binnen het verhaal dat Triodos wil vertellen. 

Uitbreiding bestuur met CRO

De bank zag een flinke stijging in de kosten. Eveneens toenemende baten konden die stijging net compenseren. De stijging kwam voor een belangrijk deel door toegenomen uitgaven aan personeel. Net als veel andere banken worstelt ook Triodos met de poortwachtersrol die banken bekleden. De bank kreeg van de toezichthouder het signaal de klantidentificatieprocessen en processen voor het monitoren van transacties te verbeteren. Het is één van de redenen dat Triodos besloten heeft het bestuur uit te gaan breiden met een Chief Risk Officer, waarvoor inmiddels een wervingsprocedure loopt.

Nieuws

×

Meer nieuws over