Triodos Bank: minder vlees eten of minder douchen?

21 december 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

Tijd voor echte keuzes. Zo heet de nieuwe campagne van Triodos Bank, waarmee de bank mensen en organisaties bewust wil laten nadenken over keuzes uit het dagelijks leven. Met een combinatie van korte video’s, gifjes en stories wordt een dilemma voorgelegd. Minder vlees of minder douchen? Bijna tweederde (63%) van de Nederlanders kiest voor minder vlees.

Triodos Bank staat bij uitstek bekend om het duurzame verhaal dat de bank al vele jaren uitdraagt. Maar duurzaamheid is al lang geen dingetje meer van uitsluitend de geitenwollensokkenbrigade. Zo ongeveer elke bank gebruikt duurzaamheid in haar marketingverhaal. Voor Triodos betekent dat een uitdaging om onderscheidend te blijven. Daartoe lanceert de bank een nieuwe campagne, getiteld ‘Tijd voor echte keuzes’.

Triodos Bank: minder vlees eten of minder douchen?

De bank maakt in de campagne gebruik van allerlei verschillende soorten content door elkaar heen, op een nu en dan vermakelijke manier. Korte filmpjes, stories en ook gifjes. Voor wie minder bekend is met dat laatste fenomeen, gifjes zijn bewegende afbeeldingen van vaak enkele seconden. Een belangrijk kenmerk is dat de afbeeldingen eindeloos herhalen. Triodos heeft het zelf over ‘tegengifjes’, wat best geestig gevonden is. De korte en snelle boodschappen zijn een trendbreuk met eerdere campagnes van de bank, waarin verdieping juist de hoofdrol speelde.

Lastige keuzes

Als onderdeel van de campagne heeft Triodos de bereidheid tot het maken van lastige keuzes onderzocht. Wat zijn mensen bereid op te offeren en in welke mate? Duurzaam is vaak ook duurder, in elk geval op de korte termijn. Onderstaande figuur toont aan hoe Nederlanders denken over verschillende dilemma’s.

Panelwizard

In de helft van bovenstaande dilemma’s liggen de percentages niet ver uit elkaar en is het bijna fifty-fifty. Het verschil in prijs voor een stukje gewone en biologische kip is veel mensen echter toch te gortig. Maar misschien kunnen ze die dag dan kiezen voor een vleesloze dag, want ook een vrij grote meerderheid geeft aan liever minder vlees te eten dan minder te douchen.

Volgens Triodos zijn het vooral mensen die zich zorgen maken over klimaatverandering die al bereid blijken hun eet, koop- en reisgedrag te veranderen. Dat is natuurlijk enigszins een open deur. Met deze campagne wil Triodos het bewustzijn over duurzame keuzes onder een breder publiek vergroten.

Andere kijk op economie

Topman Matthijs Bierman van Triodos Bank pleit voor een andere kijk op onze economie en welvaart, waarin ongebreidelde economische groei leidend is. Juist de lange termijn zou volgens hem leidend moeten zijn. “Een andere kijk op onze welvaart en economie is nodig, als we echt de juiste keuzes willen maken. Niet het maximaliseren van de economische groei op korte termijn, maar een beheerste ontwikkeling, rekening houdend met het ecologische plafond en de sociale ondergrenzen, zou leidend moeten zijn bij onze keuzes. Door als overheid bijvoorbeeld de trein veel aantrekkelijker te maken. Een vliegtaks van ongeveer 7 euro per ticket noem ik in ieder geval geen echte keuze.”

Uit onderzoek van Triodos blijkt dat 83% van de respondenten het tot op zekere hoogte met hem eens is. Ze geven de voorkeur aan een duurzame economische groei van 1% boven een niet-duurzame economische groei van 3%.