AFM: Nederlanders dumpen cryptocurrency

20 december 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

Nederlanders hebben steeds minder interesse in altcoins. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van onderzoek. In een jaar tijd hebben zo’n 100.000 Nederlanders zich ontdaan van de cryptocurrency die ze in bezit hadden. Waren er in januari nog 580.000 Nederlanders met bitcoins of iets wat daarop lijkt, in oktober waren dat er nog 480.000. Investeren in cryptomunten wordt een stuk minder aantrekkelijk beschouwd.

Ongeveer hetzelfde moment een jaar geleden was bitcoin het gesprek van de dag. Op kantoor, tijdens verjaardagen, op bezoek bij de schoonouders, overal viel het woord. Dat was op zich niet zo gek, want de koers van de bekendste altcoin bleef stijgen als een raket. En veel andere altcoins als ethereum, ripple en litecoin volgden in het kielzog. Veel mensen zagen het als een alternatief voor sparen en stiekem was er de hoop op heel snel heel rijk worden. Begin 2019 kwam de klad erin en namen de koersen een duikvlucht. Een vrije val waar geen einde aan leek en lijkt te komen.

100.000 minder cryptobezitters

De AFM waarschuwde diverse malen voor de risico’s. De toezichthouder achtte het zelfs nodig om te waarschuwen de kerstbonus niet zomaar in cryptomunten te steken. Uit onderzoek in januari van de AFM bleek dat inmiddels 580.000 Nederlanders iets van cryptocurrency bezaten. In oktober deed de toezichthouder opnieuw onderzoek en daaruit blijkt dat de koersval van het afgelopen jaar de interesse in bitcoins flink verminderd heeft. Meer dan de helft (61%) van de ondervraagden geeft aan dat investeren in crypto’s minder aantrekkelijk is geworden.

Populariteit crypto’s volgt handelskoers naar beneden

Hoewel nog steeds bijna een half miljoen Nederlanders iets van crypto’s bezitten, valt het met de bedragen wel mee. Meer dan tweederde geeft aan er voor minder dan €1000 in te zitten. Slechts 3% heeft meer dan €10.000 geïnvesteerd. Een interessante nevenuitkomst van het onderzoek is dat de overgrote meerderheid crypto’s vooral ziet als handelswaar. Bijna niemand overweegt crypto’s serieus als betaalmiddel. Dat laatste komt vermoedelijk ook doordat de koers zo grillig is. Een bekend verhaal is dat van een man die in 2010 (ver voordat bitcoin wereldwijd bekend werd) voor 10.000 bitcoins een pizza bestelde. Had hij die 10.000 bitcoins gehouden en bewaard tot vorig jaar, dan was hij ineens spekkoper geweest.

ICO’s evenmin aantrekkelijk

Ook ‘initial coin offerings’ of kortweg ICO’s hebben veel aan populariteit ingeboet. Een ICO is te vergelijken met een beursgang, maar dan voor een nieuwe cryptomunt. Naast een verwacht inlegverlies vrezen beleggers ook fraude en oplichting. Volgens de AFM hebben de waarschuwingen effect gehad. Van de ondervraagden zegt 80% op de hoogte te zijn van de waarschuwingen. Het aandeel cryptobezitters dat kritischer of terughoudender werd steeg van 25% naar 36%.