Friese Rabobanken en KPMG organiseren challenge rond circulariteit

24 augustus 2018 Banken.nl

Een triumviraat van lokale Rabobanken, internationaal advies- en accountantskantoor KPMG en duurzaam bedrijvennetwerk MVO Nederland wil samen circulaire actieplannen in het bedrijfsleven aanwakkeren. Gedrieën presenteren zij de Circulaire Challenge Fryslân waarmee zij ondernemers helpen de weg te vinden in het nog grotendeels onontdekte oerwoud van circulariteit.

Circulariteit is één van de meest vooruitstrevende vormen van duurzaamheid. Het gaat uit van het principe dat in een economie geen plaats meer is voor afval. Het is het tegenovergestelde van een lineaire economie, waar gebruikte producten worden weggegooid en vervangen. Elk product dat aan het einde van zijn levenscyclus komt blijft in de kringloop en vormt weer de grondstof voor nieuwe producten. Producten van nu zijn de grondstoffen voor later. In theorie hoeft de aarde daardoor niet verder kaalgeplukt te worden van grondstoffen. Nederland streeft naar een volledig circulaire economie in 2050. In slechts dertig tijd moeten bedrijven dus een existentiële omslag in denken en produceren bewerkstelligen.

Friese bedrijven kunnen kennis opdoen over circulariteit

Om ondernemers op weg te helpen naar een toekomstbestendig bedrijfsmodel organiseren RabobankKPMG en MVO Nederland de Circulaire Challenge Fryslân. Het doel is om ondernemers kennis te laten vergaren over wat ze concreet kunnen doen in hun bedrijf en in hun keten. Een regioscan brengt de materiële grondstofstromen in beeld en laat zien in welke ketens van bedrijven circulaire mogelijkheden zijn.

Twintig bedrijven

Een selectie van twintig bedrijven gaat met elkaar de strijd aan om een zo circulair mogelijk bedrijfsmodel op te zetten. Een companyscan moet aantonen wat de circulaire kansen zijn van de ondernemers in kwestie. Vervolgens gaan ondernemers met behulp van workshops bekijken hoe ze hun businessplan in de praktijk handen en voeten kunnen geven. Ze leren onder meer hoe zij meer circulair kunnen ondernemers, welke kansen er zijn en natuurlijk wat het oplevert.

Bedrijven die met de challenge mee willen doen kunnen dit aangeven bij hun accountmanager van de lokale (Friese) Rabobank.

Nieuws