Kwart van Europeanen klaar voor betalen met wearables

26 februari 2018 Banken.nl

Een kwart van de Europeanen verwacht op korte termijn te gaan betalen met uiteenlopende vormen van draagbare betaalmiddelen. Dit blijkt uit onderzoek dat uitgevoerd is door creditcardmaatschappij MasterCard. Een voorname reden hiervoor is de overweldigende populariteit van contactloos betalen, dat nu nog overwegend met een bankkaart gebeurt.

Contactloos betalen is al enkele jaren op rij sterk in opmars en er lijkt voorlopig geen einde te komen aan jaar op jaar groei. In Europa was Nederland zelfs het land waar het aantal contactloze betalingen het snelste groeit. Eind 2016 was een vijfde van alle pintransacties al contactloos. De meeste mensen gebruiken nu nog een met NFC-chip uitgeruste bankkaart voor contactloze betalingen, maar volgens het onderzoek van MasterCard is een kwart van de Europeanen klaar om te betalen met andere betaalvormen. Immers, als er een NFC-chip in verwerkt kan worden, kan het als betaalmiddel fungeren. Of het nu een horloge, een ring of een armband is.

Contactloos betalen wordt in toenemende mate beschouwd als een eenvoudige en toegankelijke manier van betalen. Het aantal contactloze betalingen via kaarten van MasterCard en Maestro steeg over het afgelopen jaar met maar liefst 145%. Een duidelijk gevolg van afnemende zorgen over veiligheid volgens Maestro. Met een daling van 24% namen zorgen over fraude sterk af. Nederland (-41%), Spanje (-33%) en het Verenigd Koninkrijk (-31%) zagen in hun betaalmarkten de scherpste dalingen van fraudezorgen.

Betalen met wearables groeit hard

Enkele jaren terug bestonden nog veel zorgen over contactloze betaalkaarten. Volgens deskundigen was het voor criminelen namelijk vrij eenvoudig om argeloze burgers contactloos te skimmen, als je zelf maar een soort betaalterminal in je zak had. De opkomst van aluminium pasjeshouders was het gevolg. Begin 2017 gaf Betaalvereniging Nederland echter aan dat over heel 2016 geen geval bekend was van digitaal zakkenrollen. De aanvankelijk alarmerende berichtgeving was volgens de vereniging “uiterst onzorgvuldig, omdat de pakkans bij misbruik van contactloze betaalautomaten zeer groot is. Het is daardoor voor fraudeurs helemaal niet aantrekkelijk om contactloos te zakkenrollen. Ze vallen snel door de mand en kunnen makkelijk opgespoord en vervolgd worden.”

Klantervaring verbeteren

In Nederland is ABN AMRO een belangrijke speler als het gaat om het testen met en implementeren van wearables als betaalmiddel. “Met de verwachtingen die consumenten uitspreken en de beschikbare technologie, is het een geschikt moment om onze klantervaring te verbeteren door de introductie van wearables”, vertelt Yvonne Duits, productowner Payments bij ABN AMRO. “We zijn elke dag bezig met het leven van klanten te vereenvoudigen en iedereen een passende betaalmethode aan te bieden, die past bij hun voorkeuren.”

Nieuws

Meer nieuws over