Rabobank: Banken moeten crowdfunding omarmen
Crowdfunding groeit razendsnel. Het biedt startende ondernemers een kans hun idee daadwerkelijk uit te voeren. Rabobank heeft partnerships met CrowdAboutNow (één van de meest succesvolle crowdfunding platformen van Nederland) en Oneplanetcrowd (dat zich vooral richt op duurzame initiatieven).
Hoe werkt crowdfunding? Heel simpel. Je bent een startende ondernemer. Je hebt een idee. En je weet hoeveel geld ervoor nodig is om dat idee uit te voeren. Je zet je idee én het gewenste bedrag op een digitaal crowdfunding platform. Vanaf dat moment kan iedereen erin participeren. Meestal gaat het om bedragen uiteenlopend van €10 tot €1.000. Op elk moment kun je online zien hoeveel er is gestort, door wie, en of het eindbedrag binnen een bepaalde termijn, vaak drie maanden, wordt gehaald. Lukt dat niet, dan wordt het geld teruggestort. Het is een open, transparant model.
Participanten kunnen profiteren van een toekomstige winst die uit een project voorkomt of hun inleg beschouwen als een lening die op termijn wordt terugbetaald. Crowdfunding is net de kinderschoenen ontgroeid en groeit momenteel razendsnel verder, ook in Nederland. Oorzaak van deze groei: de moeizame wijze waarop veel startende ondernemers momenteel aan een financiering kunnen komen. Voor hen is crowdfunding de uitkomst.
Harrie Vollaard, innovatiemanager bij de Rabobank: “Op de eerste plaats kun je crowdfunding zien als iets wat heel dicht bij de coöperatieve gedachte zit. Wat je alleen niet lukt, lukt je met anderen wél. Het werkt als een virtuele coöperatie. Alleen al om die reden is crowdfunding belangrijk voor de Rabobank.”
Voor de Rabobank is crowdfunding ook een doorlopend marktonderzoek. Vollaard: “Je hebt een fraai overzicht van wat werkt, wat aanslaat, en wat niet. Dat is uiteraard belangrijk voor een bank om te weten. Zelf een platform beginnen, dat moet je als Rabobank niet willen. Dat is ons vak niet en bovendien heeft een aantal platformen al bewezen te werken. Wat wij wel kunnen en willen is ondernemers die via een platform succesvol zijn gestart, verder helpen. Dat kan middels additionele financiering, maar ook door hem of haar onze kennis en ons netwerk ter beschikking te stellen.”
Vollaard noemt crowdfunding een vorm van disruptive innovation. “Na eerst een terughoudende houding, zie je dat crowdfunding nu steeds meer wordt omarmd en op zijn waarde wordt geschat. De komende tijd moet uitwijzen hoe banken en crowdfunding platformen het best tot samenwerking kunnen komen.”
Zie meer recente nieuwsberichten op Banken.nl over crowdfunding:
- Robeco: Crowdfunding groeit snel in Nederland
- Rabo: Combi crowdfunding en bankkrediet uitkomst MKB
- ASN Bank via crowdsourcing naar betere wereld
- ING Direct Australie lanceert crowdfunding platform
- Deutsche Bank: Crowdfunding projecten nemen vlucht
- AFM en DNB publiceren stappenplan crowdfunding