5% van Rabobank klanten koploper in verduurzaming

16 april 2015 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In 2014 had Rabobank €21,9 miljard financiering uitstaan bij klanten die koplopers zijn op het gebied van verduurzaming. Dit blijkt uit een analyse van de bank waarbij de duurzaamheidsprestaties van meer dan 36.000 zakelijke klanten in beeld zijn gebracht. Uit deze analyse komt naar voren dat 5% van de klanten in hun sector behoort tot de koplopers op het gebied van verduurzaming. Zo’n 85% van de klanten ziet het belang van verduurzaming, maar kijkt hier vooral vanuit economisch oogpunt naar. Uit de eerste resultaten van de duurzaamheidsfoto blijkt dat 0,5% van de klanten niet voldoet aan de duurzaamheidscriteria van de Rabobank.

Impact financiering

De €21,9 miljard die Rabobank eind 2014 had uitstaan aan financiering met een positieve maatschappelijke impact, betekent een groei van 2% ten opzichte van 2013. Dat blijkt uit het jaarverslag 2014 van de Rabobank Groep, dat deze week is gepubliceerd. "Dit betekent concreet €21,9 miljard waarmee we klanten ondersteunen in de verduurzaming van hun bedrijfsvoering", zegt Berry Marttin, lid van de raad van bestuur van Rabobank. Onderdeel hiervan is de €1,7 miljard aan groen gefinancierde projecten via de Rabo Groen Bank.

Rabobank - Duurzaam bankieren + Energie

Inzicht in duurzaamheid klanten
De komende jaren wil Rabobank klanten nog nadrukkelijker ondersteunen in verduurzaming. Daarom hanteert de Rabobank duurzaamheidscriteria voor zakelijke klanten. Aan de hand van een zogenoemde duurzaamheidsfoto ziet een zakelijke klant waar hij of zij staat op bepaalde aspecten van duurzaamheid. Bij 36.000 zakelijke klanten in Nederland met meer dan een miljoen aan financiering, is deze duurzaamheidsfoto al gemaakt. Berry Marttin: "Uit eerste analyses blijkt dat 5% van de klanten in hun sector behoort tot de koplopers op het gebied van verduurzaming. Zo’n 85% van de klanten ziet het belang van verduurzaming, maar kijkt hier vooral vanuit economisch oogpunt naar. Als deze grote groep klanten extra stappen zet, heeft dat majeure impact. Aan de hand van de klantfoto kunnen we met klanten in dialoog. Anderen en wij kunnen hun inzichten en kennis aandragen hoe het duurzamer en rendabeler kan."

Rabobank - Footprint

In circulair ondernemen en in de landbouw en voedingssector ondersteunt de Rabobank innovatieve projecten die ondernemers concrete ideeën moeten opleveren voor verduurzaming van hun bedrijf.

Uit de eerste resultaten van de duurzaamheidsfoto blijkt dat 0,5% van de klanten niet voldoet aan de duurzaamheidscriteria van de Rabobank. Met hen gaat de Rabobank in gesprek over een gericht plan van aanpak, zodat zij zo snel als mogelijk weer voldoen aan de duurzaamheidseisen van de bank.