Jongeren profiteren van overgang zakgeld naar zaktikkies
Van snacks en fastfood tot online games en kleding: jongeren sturen hun ouders regelmatig betaalverzoeken voor kleine uitgaven. Uit onderzoek van BUUT blijkt dat ruim de helft van de ouders (54%) maandelijks extra geld overmaakt bovenop het reguliere zakgeld, vaak één tot drie keer per maand.
Een derde van de ouders betaalt deze verzoeken automatisch, zonder te vragen waar het geld precies voor bedoeld is. Zo ontstaat een nieuwe, digitale vorm van zakgeld: minder zichtbaar, ongemerkt hoger dan gedacht en soms zelfs dubbel zo groot als het oorspronkelijke afgesproken geldbedrag. De nieuwe online bank BUUT van ABN AMRO stelt dat zowel ouders als jongeren op deze manier ‘finanscheel’ worden.
BUUT onderzocht hoe jongeren van 10-16 jaar én hun ouders omgaan met geld. De resultaten zijn zowel herkenbaar als confronterend. In een wereld waarin geld steeds digitaler wordt, groeit de behoefte aan een nieuwe vorm van financiële opvoeding – niet alleen bij ouders, maar ook bij jongeren zelf.
Zo kiezen kinderen nu voor een snack in de kantine, terwijl ze eigenlijk sparen voor die PlayStation later. Dergelijke impulsieve uitgaven zorgen voor weinig grip op wat er binnenkomt en weer verdwijnt.
Stichting broodje voor zoon
Het onderzoek toont aan dat tieners vooral veel geld uitgeven aan snacks (62%), schoolspullen (34%), cadeaus (29%) en kleding (26%). Veel ouders herkennen de vaste verzoeken voor McDonald’s, een nieuwe trui of “noodgeld voor de laatste week van de maand”. Regelmatig komen daar creatieve Tikkie-omschrijvingen bij, zoals: “Stichting broodje voor zoon”, “Omdat ik het waard ben” of “Help mij de maand door”.
Hoewel ouders gemiddeld een vast bedrag aan zakgeld geven, sturen jongeren regelmatig betaalverzoeken om dat bedrag aan te vullen. Eén op de vier ouders ziet die Tikkies inmiddels als een verlenging van het zakgeld, maar slechts 10% past het maandbedrag daarop aan.
“Bij Tikkie zagen we al dat er regelmatig bedragen heen en weer gaan tussen ouders en kinderen”, legt Sanne van Kuijk van BUUT uit. “Dat bracht ons ertoe om meer onderzoek te doen.”
“Uit eerder onderzoek van het Nibud weten we dat veel jongeren moeite hebben om overzicht te houden over hun financiën. Onze resultaten laten zien dat ouders onbewust vaak meer geld geven dan ze denken. Met BUUT bieden we hiervoor een oplossing: we maken digitaal geld weer tastbaar.”
Begrijpelijk
Voor jongeren voelt digitaal geld anders dan contant geld. Ruim 1 op de 5 (21%) zegt het overzicht kwijt te raken door betaalapps en online transacties. Tikkie wordt door veel jongeren (64%) als “heel makkelijk” ervaren, waardoor een Tikkie naar één van de ouders al snel is verstuurd en ouders soms onderschatten hoeveel ze eigenlijk geven.
Ondertussen leert 92% van de ouders hun kind bewust omgaan met geld, waarbij sparen (61%), kritisch nadenken over uitgaven (50%) en zelfstandig keuzes maken (44%) als belangrijkste vaardigheden worden genoemd. Toch zegt een meerderheid (54%) dat ze alsnog weleens extra geld geven via Tikkie.
“Ouders willen het goede voorbeeld geven, maar zijn ook geneigd om te helpen als hun kind net niet uitkomt”, vult Johanneke Mijnhardt (expert op het gebied van financiële opvoeding en educatie) aan. “Heel begrijpelijk, maar het is wél belangrijk om ook dan het gesprek over geld te blijven voeren.”
