Bunq ontvangt miljoenenboete vanwege ‘ernstige tekortkomingen’ in AML-controles
Bunq heeft een boete van €2,6 miljoen ontvangen vanwege “ernstige tekortkomingen in haar anti-witwascontroles”. De online bank had volgens De Nederlandsche Bank tussen januari 2021 en mei 2022 onvoldoende zicht op de transacties van haar cliënten.
Uit onderzoek van de toezichthouder blijkt dat Bunq tekortschoot in de opvolging van alerts uit haar transactiemonitoring. Hierdoor werden signalen van mogelijke financiële criminaliteit niet of onvoldoende diepgaand onderzocht.
Daarnaast kon de online bank onvoldoende uitleggen waarom transacties met vergelijkbare kenmerken in het ene geval wél en in het andere geval niet werden gemeld bij FIU-Nederland. Hierdoor bestond het risico dat ongebruikelijke transacties niet of te laat werden opgemerkt en niet of niet tijdig werden gemeld.
Alles bij elkaar concludeert DNB dan ook dat bunq onvoldoende zicht had op zowel haar cliënten als hun transacties.
“Banken spelen een cruciale rol in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit vanwege hun unieke toegang tot financiële informatie en transactiestromen”, benadrukt DNB. “Juist daarom is het van belang dat zij effectieve antiwitwascontroles uitvoeren om de financiële sector schoon te houden.”
De boete van €2,6 miljoen werd al in mei opgelegd. Bunq heeft drie dagen later – op 9 mei – beroep aangetekend. De bezwaarperiode loopt nog. Tegenover NU.nl legt een woordvoerder uit dat bunq haar rol als poortwachter serieus neemt en continu verbeteringen doorvoert. “De rechtszaak hierover zien we dan ook met vertrouwen tegemoet.”
Tweede boete
Het is alweer de tweede boete die Bunq heeft ontvangen om een soortgelijke reden. De online bank vocht die boete aan en werd in oktober 2022 gedeeltelijk in het gelijk gesteld door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
Het College oordeelde destijds dat DNB niet kon bewijzen dat bunqs manier van screenen (met behulp van AI) in strijd was met de wet en ook niet dat de online bank tekortschoot bij het monitoren van particuliere klanten.
Wél achtte het CBb bewezen dat Bunq niet genoeg onderzoek deed naar de vraag met wat voor werkzaamheden hun klanten geld verdienden. Ook werd geconcludeerd dat er onvoldoende aandacht werd besteed aan klanten met een belangrijke publieke functie.
