'Moet de soepele betaalervaring minder soepel zijn?'

29 februari 2024 Banken.nl 3 min. leestijd

’s Ochtends begin ik mijn dag om 06:45 met het lezen van het Financieele Dagblad. "Nee, gemak dient de mens niet altijd", was de titel van een opinieartikel over embedded finance, wat mijn interesse wekte. Het opiniestuk beargumenteert onder andere dat het versimpelen van het betalingsproces niet altijd wenselijk is voor consumenten. Door met één klik af te kunnen rekenen of aankopen te combineren met diensten zoals verzekeringen of onderhoud lopen consumenten namelijk risico op schulden. Zou de soepele betaalervaring inderdaad minder soepel moeten zijn?

Het artikel in het FD stelt dat vertragingen in het betalingsproces positief werken voor consumenten, omdat ze hierdoor minder impulsaankopen doen en eerder rationele beslissingen nemen. Hoewel ik het helemaal mee eens ben dat weloverwogen aankoopkeuzes cruciaal zijn voor het duurzaam financieel welzijn van consumenten, ben ik ook van mening dat een soepele en frictieloze check-out juist wenselijk is voor hen.

Mensen die online winkelen willen bijvoorbeeld niet hoeven schakelen tussen een webwinkel-app, bank-app, e-mail-app en browser. Inefficiënties in het betaalproces zouden niet hoeven blijven te bestaan, alleen maar om meer tijd te creëren om over een aankoop na te denken.

'Moet de soepele betaalervaring minder soepel zijn?'

Hoewel ik het er dus niet mee eens ben dat er fricties in betalingen zouden moeten zijn, ben ik het wel eens met de auteur dat regelgevers nieuwe manieren moeten vinden om consumenten te beschermen tegen overbesteding, zoals de aankomende EU-regels rond Buy Now Pay Later. Bovendien begint en groeit slim financieel gedrag volgens mij met educatie.

Een goed voorbeeld van financiële educatie dat ik vorig jaar tegenkwam was de campagne en videoserie van ABN AMRO, met als doel kinderen te leren verantwoordelijk om te gaan met hun eerste geld op hun eerste bankrekening. Dit is iets wat ik ook bij mijn eigen kinderen stimuleer. Zo oefenen ze bijvoorbeeld met financiële verantwoordelijkheid door van jongs af aan een eigen bankrekening te hebben en hun zakgeld digitaal te krijgen.

Embedded finance: hoe dan wel?

Binnen het optimaliseren van het afrekenproces is embedded finance een trend, waarbij steeds meer bedrijven financiële diensten integreren in hun apps en platforms. Dit geeft consumenten toegang tot aanvullende diensten, zoals bezorging of verzekeringen, zonder dat ze de app of het platform hoeven te verlaten. Het risico is dat consumenten door het gemak meer diensten kopen dan ze nodig hebben. Ook kan de financiële dienstverlener door de toegenomen efficiëntie een geanonimiseerde entiteit worden.

Ik vind het belangrijk om mensen te beschermen tegen risico's die gepaard gaan met embedded finance. Wel ben ik ervan overtuigd dat het combineren van financiering en verzekering binnen een betaalmethode voor consumenten alleen maar voordelen biedt.

Een voorbeeld bij ons is dat een verzekering als een product niet geleverd wordt automatisch inbegrepen is bij elke aankoop met Mastercard. Dit geldt niet alleen voor creditcards, maar zal ook van toepassing zijn op de nieuwe betaalpas Debit Mastercard, die de komende jaren geleidelijk de Maestro-betaalpas gaat vervangen.

Ik denk dat we het veranderende landschap van betaaloplossingen moeten omarmen en gemak moeten laten samengaan met veiligheid en intelligentie. Uiteindelijk gaat het erom dat we technologie niet alleen gebruiken om ons leven eenvoudiger te maken, maar ook om ervoor te zorgen dat die eenvoud de mensen dient.

Dit artikel maakt onderdeel uit van een exclusieve blogserie, waarin Jan-Willem van der Schoot (Country Manager Mastercard) zijn visie deelt over diverse actuele zaken binnen de financiële sector.