Triodos beschikt over beste midoffice in derde kwartaal 2023

02 november 2023 Banken.nl 2 min. leestijd

Het derde kwartaal is voor de midoffice in de hypotheeksector een kwartaal met twee gezichten gebleken. Zo scoren enerzijds steeds meer geldverstrekkers (12 van de 20) een ruim voldoende, terwijl er tegelijkertijd vijf aanbieders structureel worstelen met de kwaliteit van hun midoffice. Al met al liep 24% van de financieringsaanvragen via een geldverstrekker met een minder goede score.

Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalmeting van Ingage Franchise (waartoe de Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur behoren). De tevredenheid over de geldverstrekkers is gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers van de drie aangesloten bedrijven.

Al met al wordt de midoffice (de afdeling die de controle en accordering van hypotheekaanvragen verricht) van Triodos dit kwartaal als de beste bestempeld. Obvion, INGLloyds Bank en Attens Hypotheken complementeren de top vijf.

Triodos beschikt over beste midoffice in derde kwartaal 2023

Uit de kwartaalmeting komt tevens naar voren dat de gemiddelde dossierduur (van renteaanbod tot akkoord) gelijk is gebleven. Alleen van aanvragen in verband met een relatiebreuk en aanvragen met een zelfstandige liep de verwerkingstermijn wel op. Bij zelfstandigen ging het om slechts een paar geldverstrekkers, maar bij echtscheidingen liep de dossierduur over een breder front op tot twee of drie keer de termijn van een gemiddelde aanvraag.

Daarnaast blijkt dat hypotheekaanvragen van starters, senioren en dossiers waarbij gebruik is gemaakt van brondata de kortste doorlooptijd kennen. Een dossier met brondata – waarbij data direct vanuit de bron aangeleverd wordt zoals het UWV of MijnOverheid – wordt gemiddeld ruim vier werkdagen sneller afgehandeld dan wanneer deze brondata niet werd ingezet. Een verschil dat overigens het afgelopen kwartaal steeds verder toeneemt.

AML-marktstandaard

Tot slot zien de adviseurs en binnendienstmedewerkers van Ingage Franchise dat de controles op witwassen steeds meer invloed krijgen op het hypotheekadvies en de bemiddeling. Hoewel de betrokkenen “ernstig twijfelen” over de effectiviteit en proportionaliteit van deze AML-checks, nemen deze onder druk van toezichthouders nog altijd verder toe.

Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook advieskantoren zelf. Naar verwachting zullen steeds meer aanbieders jaarlijks gegevens over de ‘ultimate beneficial owner’ opvragen. Omdat elke geldverstrekker daarbij zijn eigen model hanteert, wordt er gevreesd dat een onafhankelijk advieskantoor jaarlijks tot wel zestig verschillenden UBO-formulieren moet aanleveren.

De experts van Ingage Franchise pleiten dan ook voor een marktstandaard voor het aanleveren van de UBO-gegevens.