Banken zien metaverse als duurzaamheidsmiddel

03 oktober 2022 Banken.nl 2 min. leestijd

Banken zien de metaverse als een belangrijk contactportaal om virtueel hun klanten te ontmoeten en daarmee hun CO2-uitstoot te verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van Mobiquity onder 602 topmanagers van banken in Australië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Nederland.

De respondenten stellen dat de digitale wereld van de metaverse belangrijke voordelen biedt op het gebied van reistijd. Immers, als klanten en personeel niet meer naar kantoor hoeven te reizen om bankzaken te regelen, scheelt dat CO-uitstoot. Negen op de tien bankiers zien dan ook de toegevoegde waarde van de metaverse om hun duurzaamheidsdoelen te halen.

“Het geloof in de metaverse is in alle vier de landen die meededen aan het onderzoek hoog”, legt Jieke Pan (Hoofd Technologie van Mobiquity) uit. “Nederland loopt met 87% iets ander op de andere landen, maar ook hier is het geloof groot. Waar grote banken als Bank of America, JP Morgan en BNP Paribas al de eerste stappen in de metaverse hebben gezet, is het wachten op de eerste Nederlandse bank die met een concrete toepassing komt.”

Banken zien metaverse als duurzaamheidsmiddel

Zeewolde

Hoewel de respondenten voordelen zien omtrent het gebruik van de metaverse bestaan er ook twijfels. Het energieverbruik dat nodig is om de online wereld draaiende te houden zou enorm zijn en kan juist weer een negatieve invloed hebben op de CO2-voetafdruk van diezelfde banken. Men wijst onder meer op het feit dat de bouw van Meta’s datacenter uiteindelijk werd afgeblazen vanwege de maatschappelijke ophef omtrent de het hoge energieverbruik.

Volgens pan wordt Metaverse gehyped als de toekomst va het internet. Banken zouden er dan ook goed aan doen om zorgvuldig de voor- en nadelen af te wegen als ze metaverse willen inzetten om hun duurzaamheidsdoelen te halen. “Daarnaast moeten banken vooraf nadenken over hoe ze het willen toepassen en hoe het uiteindelijk van toegevoegde waarde is voor hun bedrijf en hun klanten.”

De sprong wagen

Dat metaverse een grote rol gaat spelen in de toekomst staat wat betreft de bankiers buiten kijf. De eerste banken hebben dan ook al stappen gezet in de virtuele 3D wereld. Zo zijn er virtuele personeelstrainingen en kun je een stad zien ontwikkelen van het verleden tot in de toekomst in metaverse. De helft van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze al begonnen zijn met metaverse technologie en nog eens 38% geeft aan plannen te ontwikkeling om metaverse toe te passen.

“Sommige banken hebben de spannende sprong, op basisniveau, al gemaakt om metaverse technologie toe te passen”, vervolgt Pam zijn uitleg. “Maar de enige manier dat metaverse technologie een succes in de bankensector wordt, is als het een essentieel onderdeel wordt van de financiële dienstverlening. Ter vergelijking, the cloud is het standaard hostingplatform geworden voor CRM’s en andere systemen van banken wereldwijd. De toekomst zal uitwijzen of het metaverse ook zo groot en cruciaal wordt.”