Rabobank Charity Management start Covid-19 Appeal

15 juli 2020 Banken.nl

De liefdadigheidsdesk van Rabobank wil vermogende relaties helpen gericht bij te dragen aan het herstel van de coronacrisis. Rabobank Charity Management start daarom een samenwerking met tech-startup Kinder. Samen lanceren zij het Covid-19 Appeal, een rapport waarin tien Nederlandse goede doelen worden uitgelicht die zich richten op urgente aspecten van de coronapandemie. Klanten kunnen eenvoudig en anoniem schenken, maar ook vragen om advies. 

In tijden van crisis wordt al snel gekeken naar de rijken der aarde. Is het immers geen morele plicht om mensen die het veel slechter hebben te helpen, juist in crisistijden? Over die vraag kan men dagen debatteren, feit is dat er voldoende filantropen zijn die dat inderdaad zo zien. Voor velen is het moeilijk voor te stellen, maar er zijn mensen die hulp nodig hebben bij het uitgeven van hun geld. Bijvoorbeeld om zo effectief mogelijk bij te dragen aan herstel van de coronacrisis.

Op zoek naar effectieve goede doelen

Rabobank Charity Management en Kinder zijn allebei actief in het werkveld van het identificeren van goede doelen en het ondersteunen van plannen van rijke weldoeners. Rabobank ondersteunt klanten met een belegbaar vermogen vanaf € 1 miljoen met de wens om te schenken of na te laten vanaf € 50.000. Dat doet de bank overigens kosteloos.

Aan de andere kant is daar Kinder, een zogeheten tech-for-good startup. Het bedrijf heeft logischerwijs niets te maken met het Ferrero-imperium, bekend van onder andere Nutella, maar ook de Kinder Surprise en Kinder Bueno. Deze Kinder stelt mensen over de hele wereld in staat om geld te geven aan de meest effectieve goede doelen. Dat doet het via een online onderzoeks- en donatieplatform, gericht op het promoten van transparante goede doelen en het laten groeien van particuliere donaties binnen de liefdadigheidssector. 

Gezamenlijk lanceren beide partijen het Covid-19 Appeal, een rapport waarin tien Nederlandse goede doelen zijn uitgelicht die zich specifiek richten op het aanpakken van urgente problemen die door het virus worden veroorzaakt. Denk daarbij aan preventievoorlichting, distributie van hygiënemiddelen en noodhulp of het bedenken van innovatieve manieren om het hoofd te bieden aan de aanhoudende effecten van de pandemie. Via het raamwerk van Kinder zijn de goede doelen getoetst op hun effectiviteit.

Vergroten van impact

"We waarderen innovatieve fondsenwervingsmethodes die gericht zijn op het vergroten van impact van en voor internationale goede doelen. Kinder meet impact structureel en geeft vrijblijvend advies om het goede doel te versterken. We werken graag samen om deze grijze wereld mooier te kleuren en first time filantropen te helpen om zoveel mogelijk impact uit hun giften te halen”, zegt Guus Loomans van Rabobank Charity Management. Namens de liefdadigheidsdesk sturen vermogensmanagers van de bank het rapport rond, om een zo groot mogelijk bereik te genereren. 

Mathys van Abbe, oprichter van Kinder: “Kinder helpt transparante goede doelen over de hele wereld om hun effectiviteit te vergroten met behulp van technologie, onderzoek en storytelling. Daarom leiden we filantropen aangesloten bij Rabobank Charity Management graag naar de meest effectieve organisaties en helpen we de organisaties in kwestie graag aan het juiste, impactvolle bereik om fondsen te werven.”

Nieuws

×

Meer nieuws over