Rabobank start ‘PSD2-winkel’ voor financiële dienstverleners

12 maart 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

In de komende weken opent Rabobank stapsgewijs een ontwikkelomgeving die innovatieve bedrijven in staat stelt om in een vroeg stadium mee te werken aan nieuwe toepassingen. Deze bedrijven krijgen via API’s toegang tot betaalgegevens van klanten van Rabobank. De bank noemt het concept eufemistisch ‘PSD2-winkel’. Deze ‘winkel’ is alleen toegankelijk voor financieel dienstverleners met een PSD2-vergunning.

Parallel aan de campagne die De Nederlandsche Bank (DNB) start voor meer bewustzijn over PSD2, brengt Rabobank het nieuws over de opening van een testomgeving voor app- en software-ontwikkelaars. De bank startte september vorig jaar al met de testomgeving, waarin financieel dienstverleners de mogelijkheden van PSD2 alvast konden verkennen. Ondertussen werken in de ‘Developer Sandbox’ zo’n 550 ontwikkelaars samen met Rabobank aan innovatieve oplossingen.

Van een testomgeving gaat het de komende weken naar een meer praktijkgerichte omgeving. Eind maart zijn naar verwachting de eerste API’s* beschikbaar die financieel dienstverleners kunnen inzetten voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Voorwaarde is wel dat deze bedrijven beschikken over een PSD2-vergunning van DNB. In de periode erna volgen stapsgewijs andere Rabobank-koppelingen.

Rabobank start ‘PSD2-winkel’ voor financiële dienstverleners

“Na een half jaar uitvoerig testen en proefdraaien met PSD2 zien wij tal van voorbeelden die grote potentie bieden voor zowel de consument als voor ondernemers”, aldus Michiel Kwaaitaal, bij Rabobank onder meer verantwoordelijk voor betalingsverkeer. “Door onze deuren te openen voor samenwerking met startups en andere bedrijven ontstaan vernieuwende diensten. Hiermee bieden wij consumenten meer overzicht, eenvoud en gemak in het regelen van hun geldzaken. Laten we met elkaar ervoor zorgen dat de consument optimaal hiervan kan profiteren.”

Toestemming intrekken met één knop

De bank benadrukt nog eens extra dat veiligheid, zorgvuldig en betrouwbaarheid voorop staan. Bij menig Nederlander lijkt de vrees te bestaan dat eenmaal akkoord met een PSD2-dienst, er geen weg terug meer is. Dat klopt niet. Via de Rabo Bankieren app kan een consument met één knop namelijk de toestemming om gegevens te delen weer intrekken. Keerzijde is dan natuurlijk wel dat de toepassing die om toestemming vraagt niet meer gebruikt kan worden.

In gesprek blijven

Alexander Zwart, namens Rabobank verantwoordelijk voor de Rabo app: “Wij blijven graag met vernieuwende bedrijven in gesprek om het beste aanbod te maken voor de consument. Als je ziet hoe snel de ontwikkeling van bankieren apps gaat bijvoorbeeld. Wat vijf jaar terug nog onmogelijk leek, werkt nu in de praktijk. We kunnen nu nog niet voorzien wat er over vijf jaar mogelijk is. Rabobank werkt daarom constant aan vernieuwing en meer inzicht in het belang van onze klanten.”

*API staat voor ‘application programming interfaces’. Vrij vertaald laten deze API’s computersystemen van verschillende partijen met elkaar communiceren, ze fungeren als een soort digitale tolk.

Lees ook:
Interview Alexander Zwart van Rabobank over PSD2