Nederlandse fintech Ockto krijgt kapitaalinjectie van ABN AMRO

28 mei 2018 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ABN AMRO investeert via zijn fintech-fonds in het Nederlandse bedrijf Ockto. Ockto richt zich op het veilig verzamelen en delen van persoonlijke gegevens, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Het bedrijf speelt op een handige manier in op twee grote ontwikkelingen die dit jaar realiteit worden, namelijk PSD2 en GDPR.

De investering in Ockto verloopt via het fintech-fonds van ABN AMRO, het Digital Impact Fund. De bank richtte dit fonds twee jaar geleden op, exclusief voor het investeren in jonge en beloftevolle bedrijven in de financiële sector. Kort geleden gaf de bank bovendien aan de waarde van het fonds verder te verhogen. Ockto wil met het nieuwe kapitaal de bedrijfsactiviteiten uitbouwen, in de toekomst mogelijk ook over de grens.

Ockto vereenvoudigt secuur verzamelen persoonlijke gegevens

Wat doet Ockto precies? Ockto stroomlijnt het proces van verzameling van persoonlijke gegevens. Voorbeelden van producten waar veel van zulke gegevens voor nodig zijn, zijn hypotheken, verzekeringen en financiële planningen. Via de app van Ockto worden gegevens bij verschillende overheidssites zoals De Belastingdienst, Mijn UWV, Mijn Overheid en Mijn Pensioenoverzicht opgehaald. In de app kunnen consumenten de gegevens controleren en vervolgens in een pakketje doorsturen naar de betreffende partij.

Meer zelfredzaamheid

Frank Verkerk is Chief Digital Officer bij ABN AMRO en licht de keuze voor investeren nader toe: "Ockto helpt alle Nederlandse consumenten aan de kortste en makkelijkste route naar een financieel overzicht. De app biedt niet alleen een oplossing voor consumenten, het is ook echt een innovatie voor Nederland. Bedrijven kunnen hierdoor veilig verder automatiseren en betere dienstverlening bieden aan de consument. Een win-win situatie waarbij de consument zelf aan het stuur zit.”

Robert Harreman, CEO en mede-oprichter van Ockto laat optekenen: “Op basis van onze samenwerking met ABN AMRO zien we grote kansen voor het gezamenlijk realiseren van synergiën, waar zowel de financiële sector als de consument beter van worden. Ockto is een platform waarmee we niet alleen financiële instellingen bedienen, maar ook andere sectoren waarvoor consumenteninformatie van belang is, zoals de schuldhulpverlening, de huursector en gemeenten. We zien dat consumenten wel zelfredzamer willen zijn, maar dat het vaak nog te veel tijd kost om de persoonlijke gegevens bij de diverse instellingen te achterhalen. Met Ockto nemen wij deze zoektocht weg. Met de invoering van de GDPR en PSD2 kunnen consumenten nog eenvoudiger én vooral veiliger de touwtjes in handen nemen als het gaat om hun persoonlijke gegevens. Ockto faciliteert dat.”