Tikkie breidt uit naar Duitsland

20 maart 2018 Banken.nl

Terugbetaal-app Tikkie van ABN AMRO is sinds enkele dagen ook beschikbaar voor Duitse consumenten. In Nederland is de app al bijna twee jaar een begrip en een succes. ABN AMRO-dochter Moneyou is verantwoordelijk voor de uitrol van Tikkie bij onze oosterburen.

Een kleine twee jaar geleden introduceerde ABN AMRO de terugbetaal-app Tikkie en dat bleek een schot in de roos. Veel mensen herkenden het beeld van een rekening in een café of restaurant voorschieten en vervolgens veel moeite moeten doen om het voorgeschoten geld terug te ontvangen. Met Tikkie kunnen consumenten via WhatsApp of via sms eenvoudig een betaalverzoek sturen. Ontvangers van ‘een Tikkie’ worden vervolgens naar hun eigen mobiel bankieren app geleid en kunnen eenvoudig het geld overmaken.

In Nederland is ‘een Tikkie sturen’ inmiddels een bekend gezegde. Vanwege het succes gaat Tikkie de grens over en introduceert ABN AMRO de terugbetaal-app ook in Duitsland. De introductie van Tikkie in Duitsland gebeurt via ABN AMRO-dochter MoneyouDe app werkt bijna op dezelfde manier als in Nederland en wordt qua naam ook op dezelfde manier geschreven.

Bitte ein Tikkie

"Tikkie is nog geen twee jaar oud maar nu al klaar voor het eerste buitenlandse avontuur", zegt ABN AMRO Chief Digital Officer Frank Verkerk. "Dat is te danken aan alle gebruikers die Tikkie in de afgelopen tijd gebruikt hebben en ons voortdurend hebben laten weten hoe we de app nog beter en leuker konden maken. We hopen nu dat Tikkie op dezelfde manier door onze oosterburen wordt omarmd als handig en sympathiek middel om voorgeschoten betalingen tussen vrienden en bekenden terug te vragen."

Twee miljoen gebruikers

Tikkie kent in Nederland inmiddels zo’n twee miljoen gebruikers. Tikkie is vooral populair onder particulieren om relatief kleine bedragen terug te vragen, bijvoorbeeld voor een restaurantrekening. Maar ook bedrijven experimenteren in toenemende mate met Tikkie. Parkeerapp Yellowbrick testte bijvoorbeeld al met Tikkie voor het voldoen van parkeerkosten en de Rijksuniversiteit Groningen experimenteerde met de terugbetaal-app als oplossing tegen betalingsachterstanden van studenten.

Nieuws

Meer nieuws over