Interview met Ilse van Luik, Designer bij Topicus
In dit interview vertelt Ilse van Luik, designer bij Topicus, over hoe het is om bij een FinTech-bedrijf te werken en over de ontwikkeling van een FinTech-oplossing.
Kun je iets vertellen over jezelf en jouw rol bij Topicus?
Binnen Topicus ben ik werkzaam als Designer. Voor de Monli producten (consumenten merk van Topicus) ontwerp ik applicaties en denk ik mee over de inhoud van de producten. Voor de sector Finance binnen Topicus ontwerp ik marketing uitingen.
Waarom ben je voor een FinTech-bedrijf als Topicus gaan werken?
Topicus kwam toevallig op mijn pad en als je eenmaal binnen loopt bij Topicus voelt het goed. Ook als creatieveling kan ik hier helemaal mijn ei in kwijt. Je krijgt de ruimte om eigen keuzes te maken en je te ontwikkelen.
Kun je iets vertellen over het ontwikkeltraject van een FinTech oplossing van Topicus zoals Jungo, Woon Todo of Monli Kids?
Zelf heb ik meegewerkt aan de Woon Todo app van Monli. Het leuke aan dit product is dat het helemaal gebaseerd is op een behoefte vanuit de markt. We kregen vaak te horen dat het kopen van een huis vrij stressvol kan zijn en helemaal de korte fase waarin je alles (soms) moet regelen. Hier wilden wij een oplossing voor bedenken, een soort maatje die je helpt het overzicht te houden en inzicht geeft in alles wat je moet regelen. Dit is ook het eerste Monli product waar we nog steeds veel van leren. Het leuke aan het project Monli Kids (spaar app voor kinderen) is dat we de applicatie op een basisschool met kinderen hebben getest. Je kan zelf namelijk van te voren niet bedenken hoe een kind een app gebruikt, ze zijn hier vaak verder ontwikkeld dan je zou verwachten.
Op welk resultaat/succes ben je het meeste trots?
Ik ben trots op elke gebruiker die we reeds hebben en elke gebruiker die erbij komt met het consumenten merk Monli. En ik ben er trots op dat we oplossingen bedenken die mensen ook echt gebruiken, helpen en inzicht geven.
Topicus ontwikkelt financiële oplossingen voor zowel consumenten als financiële instellingen. Hoe zorg je ervoor dat je weet wat er speelt bij jullie klanten?
We gaan de dialoog aan met onze klanten en ontwikkelen samen met onze klanten. Door onze scrum methode blijven we continue in gesprek met onze klant en bepalen we samen de volgende thema’s die opgepakt gaan worden.
Waar loop je zoal tegenaan bij het ontwikkelen van nieuwe FinTech oplossingen en hoe leer je hier vervolgens van?
Omdat de gebruiker/consument centraal staat moeten we deze ook kunnen bereiken aan het begin van het proces. Je wilt namelijk vroeg in het stadium met de gebruikers verifiëren of het probleem waarvan wij denken (of onze klant) dat het er is, of die er ook daadwerkelijk is. In een later proces wil je de applicatie/oplossing ook weer met deze gebruikers testen. Waar we hierin tegenaan lopen is dat het simpelweg tijd kost de mensen te bereiken en te benaderen. Dus mocht je interesse hebben! Meld je aan voor ons testpanel.
In hoeverre vind je dat de huidige wet- en regelgeving de ontwikkeling van nieuwe FinTech oplossingen stimuleert?
Verschilt per wet- en regelgeving denk ik. Waar we nu met Monli vooral mee bezig zijn is de wetgeving rondom GDPR (General Data Protection Regulation, red.) die volgend jaar ingaat. Dit maakt het natuurlijk niet perse makkelijker maar wel transparanter en dat is iets waar we vooral met Monli (ook andere Topicus producten) voor staan! Hier proberen we een zo gebruiksvriendelijke oplossing voor te bedenken. De nieuwe wet-en regelgeving biedt ons ook weer nieuwe kansen in de markt.