Verdachten phishing fraude Rabobank aangehouden

05 december 2013 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

Oplichters hebben de afgelopen maanden klanten van de Rabobank opgelicht. De oplichters ontfutselden beveiligingscodes, schreven geld over en kochten dure horloges of auto’s. Inmiddels zijn vijf verdachten door de politie aangehouden nadat zowel de bank als de benadeelde klanten aangifte hadden gedaan.

Werkwijze

Een vrouw, die zich uitgeeft als bankmedewerkster, zoekt telefonisch contact met de klanten en haalt hen over om inlog- en signeercodes te vertellen. Direct daarna boeken de internetcriminelen grote sommen geld over naar juweliers, om zo via internet horloges te kopen van duizenden euro’s. Met de juwelier spreken zij af dat ‘een familielid’ de horloges zal komen ophalen. Deze persoon meldde zich vervolgens in de winkel en ging er met de bestelling vandoor.

Rabobank - Phishing

In sommige gevallen ontdekte de Rabobank of de juwelier de fraude op tijd en kon zij de overschrijving voorkomen. Toch is er bij klanten in totaal voor €200.000 aan schade geleden. Zowel de Rabobank als de benadeelde klanten hebben aangifte gedaan. Inmiddels zijn vijf verdachten door de politie aangehouden. Het onderzoek onder leiding van een officier van justitie in Den Haag wordt voortgezet.

Aandacht voor veilig bankieren

Hoewel deze vormen van fraude niet nieuw zijn en er ook geen sprake is van een verhoogde fraudedreiging, heeft de media-aandacht van vorige week geleid tot onrust bij klanten. In dit kader is de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een nieuwe campagne Veilig Bankieren gestart met als motto ‘Hang op, klik weg, bel uw bank! Het doel van deze campagne is om consumenten te wijzen op hun rol in het voorkomen van fraude. Met deze campagne krijgt de consument tools aangereikt om zich tegen dit soort praktijken te wapenen.