NVB: Nieuwe campagne veilig bankieren van start

03 december 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

De nieuwe campagne van Veilig Bankieren is gestart met als motto ‘Hang op, klik weg, bel uw bank! Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het doel van deze campagne is om consumenten te wijzen op hun rol in het voorkomen van fraude. Met deze campagne krijgt het Nederlandse tools aangereikt om zich tegen dit soort praktijken te wapenen.

Inzichtelijk maken op welke wijze criminelen te werk gaan

Banken doen er veel aan om internetbankieren veilig te houden. Ook klanten kunnen daar een steentje aan bijdragen. De NVB voert campagnes en maakt inzichtelijk hoe criminelen te werk gaan om consumenten bewust te maken van veilig bankieren, zowel op internet als daarbuiten.

De NVB liet gisteren in de Kalvertoren in Amsterdam zien dat het mogelijk is om mensen ertoe te bewegen hun vertrouwelijke persoonlijke gegevens prijs te laten geven. Als gevolg daarvan kunnen zij slachtoffer worden van identiteitsfraude, maar ook van fraude met internetbankieren.

Nietsvermoedende winkelende consumenten werden zinnige én onzinnige vragen gesteld om zogenaamd een bankrekening te kunnen openen bij een voor deze actie ingerichte mobiele nep-bank.

Motto: ‘Hang op, klik weg, bel uw bank!

Het motto van de nieuwe veilig bankieren campagne is ‘Hang op, klik weg, bel uw bank!

Veilig Bankieren

1. Hang op!
Uw bank zal nooit telefonisch om uw inloggegevens vragen. Wordt u GEBELD door iemand die vraagt naar uw bankgegevens en inlogcodes? Durf te twijfelen! Banken vragen nooit om uw codes of inloggegevens via de telefoon. Direct ophangen dus!

2. Klik weg!

Check altijd website en e-mails van uw bank. Controleer bij internetbankieren altijd hangslotje en naam van uw bank. Check bij e-mails altijd afzender, logo en spelling. Uw bank vraagt nooit via e-mail om uw codes of inloggegevens. Klopt er iets niet? Wegklikken dan!

3. Bel uw bank!
Vertrouwt u iets niet? Laat het direct weten! Twijfelt u aan de echtheid van de website van uw bank? Of krijgt u een mailtje of telefoontje dat u niet vertrouwt? Bel direct uw bank!

Fraude met (internet)bankieren daalt met 60% 

In Nederland vindt nog steeds fraude plaats met (internet)bankieren; in de eerste helft van 2013 was ruim 4 miljoen euro gemoeid met fraude op dit onderwerp. Een daling van bijna 60% ten opzichte van het jaar daarvoor. Toch blijft het belangrijk mensen bewust te maken van de gevaren en wat ze ertegen kunnen doen.