ABN en SNS introduceren inloggen met vingerafdruk

15 december 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

Eerder deze week is het zowel voor klanten van ABN AMRO als van SNS Bank mogelijk geworden om in te loggen in de Mobiel Bankieren app door het scannen van hun vingerafdruk. ABN AMRO was net een dag eerder en is de eerste bank waarbij klanten alle bankzaken in de app kunnen regelen met hun vingerafdruk. SNS heeft aangekondigd in 2017 betalen met vingerafdruk mogelijk te maken.

In navolging van ING (maart 2015 voor iOS) en Rabobank (september 2016 voor iOS) hebben ook ABN AMRO en SNS Bank het mogelijk gemaakt om in te loggen in de Mobiel Bankieren app met een vingerafdruk. ABN AMRO introduceerde de nieuwe inlogmethode op 13 december en SNS Bank een dag later op 14 december. Bij beide banken is het inloggen met Touch ID mogelijk op iPhones en iPads van iOS-versie 9 of hoger en is het inloggen met Vingerafdruk mogelijk op de meeste Android-toestellen met vingerafdrukherkenning en versie 6 of hoger. 

In de ABN AMRO Mobiel Bankieren app is inloggen overigens niet het enige dat klanten met hun vingerafdruk kunnen. Volgens de bank is zijn app de eerste waarmee klanten dezelfde bankzaken kunnen regelen met hun vingerafdruk als met hun identificatiecode. Waar ING en Rabobank het ook al mogelijk maken om betalingen uit te voeren in de app door middel van vingerafdrukherkenning, heeft ABN AMRO het ook mogelijk gemaakt om de vingerafdruk te gebruiken voor Overboeken, Betalen met iDEAL, Beleggen en het wijzigen van instellingen, bijvoorbeeld het wijzigen van de daglimiet of het betaalprofiel.

Frans Woelders, Algemeen Directeur Retail ABN AMRO: “Onze klanten laten zien dat ze onze Mobiel Bankieren app graag gebruiken en erg waarderen. Een veel gevraagde optie was het gebruik van vingerafdruk als alternatief voor de persoonlijke identificatiecode. Met deze update maken we Mobiel Bankieren nog gemakkelijker en handiger.” De update brengt ook enkele andere verbeteringen zoals het direct deblokkeren van betaalpassen, het wijzigen van persoonlijke gegevens en een verbetering van de indeling.

SNS heeft aangekondigd dat haar klanten vanaf begin 2017 ook betaalopdrachten kunnen gaan geven met hun vingerafdruk. Patrick Kuijsters, directeur Marketing en Online: “SNS vindt het belangrijk dat iedereen gemakkelijk zijn of haar bankzaken kan regelen. Grip op je geld houd je door regelmatig je in- en uitgaven te checken. De smartphone speelt hierin een centrale rol, dus daar zetten we hoog op in. Inloggen moet zo eenvoudig mogelijk zijn. En uiteraard staan bereikbaarheid en veiligheid daarbij voorop.”

Eerder maakte SNS het daarom mogelijk om te betalen via QR codes en om acceptgiro’s automatisch in te scannen.