Adviesbureau kiezen?

Je ambieert een loopbaan in consultancy, denkt dat je over de juiste ervaring en kwaliteiten beschikt om een consultant te worden en je hebt wellicht al een idee over in welk segment je zou willen werken. Er rest dan wellicht nog een belangrijke vraag: ‘Welk adviesbureau past bij mij?’ Voor het maken van een weloverwogen besluit zet Consultancy.nl een aantal aandachtspunten op een rij.

Bij de zoektocht naar het ideale consultancykantoor en om de juiste keuze te kunnen maken is het voor (young) professionals belangrijk om aan de ene kant goed te bepalen waar hun aspiraties liggen en aan de andere kant waar – op basis van die wensen – precies de verschillen tussen afzonderlijke bureaus liggen.

Zo zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen de industriefocus of het dienstenaanbod van een bureau en zijn er verschillen in de type klanten die zij bedienen. Of waar bij sommige bureaus veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling is, bieden andere bureaus – in jouw ogen – wellicht onvoldoende mogelijkheden op dat vlak. En hoe verschillen bijvoorbeeld de bedrijfsculturen van bureaus van elkaar en hoeveel waarde hecht jij aan de reputatie van deze bureaus? Tenslotte zijn er nog het salaris en de arbeidsvoorwaarden, een niet onbelangrijk aspect dat een enorm verschil kan maken of je voor het ene bureau of voor het andere kiest. Alle valt of staat bij jouw voorkeuren en prioriteiten ten aanzien van al deze factoren. Hieronder een uitgebreidere toelichting op de bovenstaande aandachtspunten.

Dienstenaanbod
Mogelijke eerste vragen die je jezelf kunt stellen zijn: ‘In welke specifieke industrie/vakgebied zou ik graag willen werken? Of ‘wil ik juist werken vanuit een bredere scope?’ Heb je bijvoorbeeld enorme affiniteit met de overheid, dan kun je op zoek gaan naar een adviesbureau dat zich specifiek richt op het publieke domein. En voel je je meer thuis op het gebied van financiële dienstverlening, dan zijn er tal van financieel georiënteerde adviesbureaus om uit te kiezen. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen binnen welk consultancysegment je wilt werken: Management consulting, HR consulting of bijvoorbeeld IT consulting en, als je die keuze al hebt gemaakt, binnen welke discipline je actief wilt zijn. Binnen management consulting kun je bijvoorbeeld kiezen voor de richting verandermanagement of supply chain management. Op basis van die selecties kun je gericht op zoek naar een bureau dat actief is in deze werkgebieden.

Type adviesbureau
Ook kun je je afvragen hoe groot een adviesbureau moet zijn. In de top van de markt zitten zowel grote multinationale spelers met (wereldwijde) personeelsbestanden van meer dan duizend tot zelfs tienduizenden medewerkers, maar ook in het boutique segment zijn tal van spelers actief, met een personeelsbestand variërend van tussen de tien tot enkele honderden medewerkers. De omvang en scope van een bedrijf kan belangrijk zijn omdat deze mogelijk invloed hebben op andere factoren (zie hieronder) waarop je je keuze gaat baseren, zoals bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden, werken in het buitenland, bedrijfscultuur, etc.

Daarnaast wordt de adviesbranche vandaag de dag ook overspoeld met talloze nog kleinere startups en ZZP’ers, die vooral aan de brede onderkant van de markt zorgen voor hevige concurrentie. Dit zijn vaak snelgroeiende ondernemingen die – als ‘adviesbureau’ – mogelijk ook een geschikte werkgever kunnen zijn. En ook in het midden en topsegment wordt de branche regelmatig betreden door nieuwe (veelal digitale) spelers of virtuele consultancynetwerken, die een community vormen waar consultancyprofessionals zich kunnen aansluiten.

Klanten
Bij het zoeken naar een bureau dat bij je past kun je je ook afvragen met wat voor type klanten een bureau te maken heeft. Wil je bijvoorbeeld alleen werken met grote multinationals? Dan zullen er automatisch al diverse bureaus afvallen van je shortlist. Of wil je bijvoorbeeld alleen werken met klanten die actief zijn in de FMCG industrie? (omdat daar jouw ervaring ligt), dan zul je gericht moeten zoeken naar bureaus die actief zijn binnen die markt.

Een ander wens ten aanzien van klanten kan zijn dat je bij een adviesbureau vanaf het begin graag met klanten in contact staat. Je zult dan goed moeten uitzoeken van te voren of dit überhaupt vanaf je start bij het bureau mogelijk is. Bij diverse consultancybureaus kan het namelijk voorkomen dat je de eerste periode juist deskresearch of analyses moet doorvoeren en in het begin dus weinig met klanten te maken hebt.

Persoonlijke ontwikkeling
Wellicht vind je het belangrijk dat een adviesbureau voldoende en goede ontwikkelingsmogelijkheden biedt om je vaardigheden en kennis voortdurend te kunnen versterken. Vooraf kun je achterhalen welke bureaus wel zulke faciliteiten bieden en welke niet, of in mindere mate. Ontwikkeling kan ook zitten in de groei die je binnen een bureau kunt/wilt maken gedurende de jaren dat je er werkzaam bent. Het is dan ook goed om vooraf uit te vinden hoe een ontwikkelpad (doorgroeien naar andere functies) er bij het bureau uitziet en of je bijvoorbeeld wordt begeleid door senior consultants etc. Afhankelijk van jouw persoonlijke ontwikkelingswensen kun je dan een bureau zoeken dat bij je past.

Bedrijfscultuur en mensen
Ieder bureau heeft een unieke bedrijfsatmosfeer of bedrijfscultuur met normen en waarden die door alle medewerkers gedragen worden. Voor veel professionals vormt die cultuur een heel belangrijk aspect voor het maken van een goede keuze. Zo kun je je afvragen of je op zoek bent naar een formele of informele sfeer, of naar een werkgever waar de nadruk ligt op structuur en hiërarchie, of juist een bedrijf waar de lijnen kort en open zijn? Probeer er vooraf achter te komen welke bedrijfscultuur er binnen de bureaus op jouw shortlist heerst, zo weet je zeker dat je uiteindelijk goed aansluit bij de cultuur van het bedrijf en de cultuur omgekeerd ook bij jou.

In het verlengde van een aantrekkelijke bedrijfscultuur zoek je wellicht een bureau waar veel oog is voor een gezonde work-life balance. Sommige werkgevers bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid tot thuiswerken, of bieden ruimte om gezamenlijk te sporten, de mogelijkheid tot het nemen van een sabbatical, kinderdagverblijffaciliteiten voor kinderen, etc.

Reputatie en imago
Het bureau waar je uiteindelijk komt te werken heeft binnen zijn eigen marktomgeving (klanten, leveranciers, partners, medewerkers en diverse overige stakeholders) een reputatie opgebouwd. Die reputatie kan positief zijn (bijvoorbeeld het bedrijf staat bekend om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (mvo), maar ook negatief (het bedrijf is negatief in het nieuws gekomen, schandalen etc.). Wellicht maakt dat je allemaal niks uit, maar het imago van jouw ideale kantoor kan wellicht een rol spelen in je keuze.

Arbeidsvoorwaarden
Tenslotte blijft ook het salaris en de arbeidsvoorwaarden een niet onbelangrijke factor om te overwegen bij je keuze voor een bepaald adviesbureau. Je zult zelf een beeld moeten vormen over hoeveel jij wilt verdienen en welke secundaire arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld een pensioenregeling, bonusregelingen, een auto van de zaak, etc.) je in een overeenkomst opgenomen wilt zie. Als salaris en arbeidsvoorwaarden belangrijk voor je zijn, zul je een vergelijking tussen de diverse bureaus moeten maken. Dat kan lastig zijn aangezien er over het algemeen weinig transparantie is over hoeveel consultants bij bureaus precies verdienen en ieder bureau zijn eigen specifieke beleid hanteert. Maar als je bij een bureau het tot een arbeidsvoorwaardengesprek schopt, is een goede voorbereiding het halve werk.