Open Banking provider YTS bereikt mijlpaal van miljard API calls

06 oktober 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Yolt Technology Services (YTS) stelt andere bedrijven – techbedrijven, fintechondernemingen, financiële instellingen – in staat om binnen het Open Banking ecosysteem met elkaar te communiceren via API’s. In amper een jaar tijd heeft YTS een miljard API-calls afgehandeld. Het voordeel dat YTS biedt is dat er gebruik wordt gemaakt van één ‘master API’, waardoor individuele bedrijven niet over honderden verschillende 'sleutels' hoeft te beschikken.

In de afkorting YTS zit de naam van Yolt verwerkt. Dat kan voor verwarring zorgen, omdat Yolt en Yolt Technology Services twee tamelijk verschillende dingen doen, zij het binnen dezelfde omgeving. Yolt is bekend als aanbieder van digitale huishoudboekjes, YTS legt verbindingen tussen partijen die actief zijn in het Open Banking ecosysteem. Toch vallen beide activiteiten onder het moederbedrijf ING en staan ze sinds enkele maanden beide onder leiding van Nicolas Weng Kan.

Er heerst nog weleens wat twijfel over de mate van acceptatie van Open Banking. Is het vooral een theoretisch succesverhaal of wordt er in de praktijk ook echt veel gebruik van gemaakt, door bedrijven en onderaan de streep dus ook door consumenten? YTS denkt van wel en wijst naar het rap stijgende aantal API-calls dat het bedrijf wekelijks te verwerken krijgt. In totaal staat de teller inmiddels op een miljard afgehandelde API-calls en dat sinds de zomer van 2019. In amper een jaar tijd dus.  

Duidelijk signaal

“We zijn vereerd dat we de eerste open banking provider zijn die 1 miljard API calls heeft afgewikkeld”, aldus Leon Muis, Chief Business Officer van Yolt Technology Services. “Dit is een duidelijk signaal dat open banking in korte tijd, in de afgelopen drie jaar, is omarmd door het bedrijfsleven én consumenten. Open banking heeft heel veel potentie om de manier waarop bedrijven en klanten financiële informatie en andere data uitwisselen ingrijpend te veranderen. Dit zal niet alleen leiden tot een hogere efficiëntie, maar ook tot meer inzicht bij bedrijven zodat ze een nóg persoonlijkere, veiligere en toegankelijke aankoopervaring kunnen bieden aan hun cliënten.”

YTS spreekt van een exponentiële stijging van het aantal keren dat er op de digitale deur wordt geklopt: een stijging van rond de 15%, maand op maand sinds de start van de activiteiten. YTS denkt op basis van eigen onderzoek dat die groei op hetzelfde hoge niveau zal blijven. De coronacrisis heeft volgens de helft van de ondervraagde bestuurders geen effect op de investeringen in Open Banking. Sterker nog, 12% denkt juist nog verder te gaan versnellen met de omarming ervan. 

Hoge dekking in heel Europa

Inmiddels biedt YTS een API-dekking in grote delen van Europa. In Nederland en in het Verenigd Koninkrijk is de dekking zo goed als volledig. In Frankrijk, Spanje en Italië ligt de dekking boven de 80%. Hoe hoger de dekking wordt, hoe actiever het systeem wordt gebruikt, zo is de redelijke verwachting. YTS is in elk geval niet van plan een versnelling lager te schakelen.

“Dit is voor ons zeker geen eindpunt. De toekomst van open banking is veelbelovend en geldt zeker voor ‘open finance’ waarmee consumenten meer inzicht en controle krijgen over hun financiën via één interface”, zegt Muis. “Open banking biedt het ideale fundament voor open finance en de volumegroei in API calls laat zien dat er behoefte is aan deze uitwisseling van informatie. Echter, financiële autoriteiten en alle spelers in de sector moeten nu samenwerken aan de verdere ontwikkeling.”